“Nytt liv av daude gror”

 

Jeg kom på denne strofen i salma “No livnar det i lundar”

da jeg tittet ned i balkongkassa i dag:

Jeg har ikke akkurat lagt sjela i å stelle med de fire plantene

jeg satte der i begynnelsen av juni.

 

Når man er så heldig å ha sol på balkongen store deler av dagen,

kan det fort bli litt for heftig for de grønne vekstene.

Særlig i forbindelse med en sommer som denne.

 

Allerede etter den første ferieuka mi i juni, hadde de kollapset.

De så temmelig pjuskete ut, men jeg lot dem henge.

Da så det i alle fall ut som om jeg hadde noe i kassa mi,

sjøl om det var knusktørt og vissent.

 

Stor var derfor min overraskelse

da jeg oppdaget at det hadde kommet nye blader på plantene!

 

Det var nesten så jeg ble litt rørt…

Tenk å ha slik livsvilje…

…midt i all vanskjøtselen…

 

Nå skal jeg følge bedre med.

Sola er ikke lenger så sterk,

så jeg har tro på at de kan klare seg ei stund framover.

Kanskje de til og med skal få selskap av et par lyng-planter snart?

 

Det synes jeg faktisk at de har fortjent!

 

4 kommentarer
    1. noen planter er virkelig hardføre ,det viser seg gang på gang ,men 4 planter skulle en nesten greie å passe hi hi ,så ja dei fortener litt omsorg nå så kan dei vare til frosten tar dem :=)

      1. Ja, det er absolutt for slapt å ikke klare med fire planter! 😉 Men sola har vært veldig skarp ute på balkongen. Plantene burde nesten ha hatt litt ekstra skygge i form av en parasoll da sola var på sitt sterkeste tidligere i sommer. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg