Nøkkelkvalifikasjon: “Flink tel å arbe”?

 

Jeg er permittert på ubestemt tid…

…og har lønn ut denne måneden…

 

Så sitter jeg her da…

…og titter på stillingsannonser.

For: Hvis denne permitteringen drar ut, så må jeg jo finne på noe!

Uansett har jeg ikke full stilling i den jobben, så jeg trenger å ha flere ben å stå på.

 

Men…

…HVA??

 

Nå kan man jo ikke være altfor kresen slik ståa er.

Det er mange som er i samme båt som meg nå.

 

Jeg har lest noen forslag til hvordan man “bør” skrive CV.

 

Jeg har selvfølgelig lagd en CV fra før!

Akkurat det kommer man jo ikke utenom.

Den er ikke helt etter boka.

Jeg liker best å gjøre det på min måte.

CV’en dugde uansett da jeg ble ansatt i den jobben jeg nå er permittert fra.

(Og jeg var langt fra eneste søker!)

 

Dette bildet brukte jeg på CV’en da jeg søkte på den jobben jeg fikk i høst.

 

Selfie på bussen…

Definitivt ikke etter anbefalingene, men jeg følte at dette var “meg”!

 

Hvilke “nøkkelkvalifikasjoner” er jeg i besittelse av?

Der sliter jeg litt…

En ting er jo at jeg er utdannet lærer, med erfaring fra både skoleverk og helsevesen…

Men…

…det er jo ikke nøkkelkvalifikasjoner i seg sjøl!

 

Hva er mine sterkeste sider??

 

Jeg vil være ærlig…

Jeg orker ikke skrive noen “fine fraser som tar seg godt ut på papiret”.

Dessuten kan jeg ikke fordra sånne ferdige “CV-maler”.

Noe skjema-menneske er jeg definitivt IKKE!

 

Det jeg derimot liker, er å møte opp og snakke med folk, ansikt til ansikt. 

De gangen jeg har gjort det, har jeg faktisk alltid endt opp med å få jobb.

Om ikke annet, så i alle fall en sommerjobb eller et vikariat.

 

En ung gutt skulle søke jobb.

Han var det vi gjerne kaller “En praktiker”.

Han hadde aldri vært særlig glad i å sitte på skolebenken.

Å skrive jobbsøknader var et slit!

 

Løsningen ble både enkel og genial:

“Je er itte flink tel å skrive søknad, men je er flink tel å arbe’!”

Han fikk jobben!

 

Han var inne på noe vesentlig:

Du kan jo komme til jobbintervju om du skriver en god CV.

Du kan også gjøre “godt inntrykk” under intervjuet…

 

Men…

…til sjuende og sist er det hvordan du (over tid) håndterer jobben din…

…som sier noe om hvor dyktig, dedikert og kvalifisert du er…

 

uansett hva slags jobb det dreier seg om!

 

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Jeg har fått jobb ved å svare at min beste egenskap var at jeg var tålmodig, og min dårligste egenskap var at jeg var for tålmodig. Alt i samme intervjuet 🙂 Men å skrive søknad ja, det er ikke lett.
      Masse lykke til med jobbsøket ♥

      1. Ja, oftest vanskelig å få tak i jobben. Men…det bør ikke være slik at man får beholde den nærmest uansett heller, hvis man gjør en elendig jobb over tid eller har ekstremt høyt fravær over tid. 🙂

    2. Erfaring fra både skoleverk og helsevesen burde vel egentlig stått med store bokstaver, for det er jo virkelig en etterspurt “vare”. For ikke å snakke om livserfaring…
      Ønsker deg lykke til , håper du får en jobb du ØNSKER deg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg