Noen sydame ble jeg aldri. (Gjensyn med en boblevest!)

 

I anledning morsdagen hadde jeg en telefonprat med mor i kveld.

Hun har noen håndarbeid-prosjekter på gang.

Ett av dem handler om en halvferdig boblevest.

Hun hadde funnet den da hun nylig ryddet i skap og skuffer.

 

Da hun beskrev den, demret det for meg at jeg prøvde meg på et sånt prosjekt i håndarbeid-timene på ungdomsskolen.

Men…jeg er ikke av dem som alltid fullfører sånne prosjekter…

Det blir nemlig aldri så fint som jeg ser for meg når jeg starter…

 

Jeg har det liksom ikke i fingrene…

…når det kommer til håndarbeid…

…og har hatt lett for å sammenligne meg med mor.

Da kommer jeg alltid så sørgelig til kort…

…og det liker jeg veldig dårlig!

 

Mor er veldig fingernem…

…med det meste…

I tillegg er hun en kløpper til å se muligheter.

Flere ganger har hun (på nærmest mirakuløst vis)

…klart å rette opp det som har gått gæli…

…når hennes litt mindre fingernemme datter har prøvd seg på noe hun ikke helt har fått til…

 

Jeg husker at frøken på barneskolen regelrett ga meg opp da jeg prøvde å sy et skjørt på “Håndarbeiden”.

“Dette går ikke, Kari!”, sa hun mens hun kikket på meg over brilleglassene.

Med klump i halsen, og skamrødme i kinnene, pakket jeg det halvferdige skjørtet med meg i skolesekken.

 

Mor ble satt på saken…

 

Gjett hvem som kom i “sjølsydd” seleskjørt på 17.maifeiringa på skolen det året!!

Frøken ble stor i øynene. Hun berømmet mora mi:
“Det var nydelig gjort” sa hun. (Og det på mer enn en måte!)

 

Skjørtet var i et rødmønstrete stoff.

Alle jentene i “storskolen” hadde fått lov til å velge ut et stoff for å sy seg et plagg…

…en gang da vi var på “skoletur” til Leiret i Elverum sentrum.

Det var stas! Langt fra dagligdags!

Så var det jammen bra at jeg hadde en mor som kunne trå til da skjørte-drømmen nesten falt i grus!

 

Jeg har ikke noe bilde av meg i det skjørtet, men det ble ganske fint!

 

Her har i alle den ufullendte vesten fra 70-tallet fått nytt liv.

(Mor har knipset bildet med mobilen og sendt meg det!)

 

Vesten har blitt foret og fikset etter alle kunstens regler.

Det som er litt moro, er at oldebarnet (barnebarnet til broren min) gjerne vil ha vesten.

Hun går i første klasse. Vesten er trolig litt stor til henne, men jeg synes det er moro at den blir tatt i bruk!

 

Meg er den definitivt ikke stor nok til.

Det skal nok mer til enn Berit Nordstrand – diett for å komme inn i den!

 

Mor hadde forresten også funnet en kjole som ser ut til å være et skolearbeid.

Hun lurte på om jeg også var “Synder’n” bak det prosjektet.

Mor: “Kjolen er veldig forseggjort og sirlig sydd…”

Meg: “Da er det itte je som har gjort det!”

Vi ble enige om at det kanskje kunne være søstra mi.

Nå er vel heller ikke hun noen utpreget Sara Sydame, men hun er nok mer fingernem, tålmodig og pertentlig enn den impulsive og “rufsete” veslesøstra si!

 

Uansett så kommer sannsynligvis både kjolen og vesten “frem fra glemselen” takket være mor.

 

 

9 kommentarer
    1. Kjenner meg så igjen, tråden bare kludra seg til. Sømmer som ble både frynsete og skeive. Men i motsetning til deg, valgte jeg en retning som krevde søm. Her om dagen dro yngste datter avgårde med en bukse, som ble ferdigstilt før knapper og knapphull ble det. For barna mine ser stor nytte i mine heller dårlige produserte produkt. Mor var i motsetning, meget nøye og fingernem.
      Men du har fått det verbalt så til de grader. Og det var synd du ikke hadde bilde av jenta i det rutete seleskjørtet :).

    2. Herlig 🙂 Slike historier er jo så koselige og det er ikke bare du som har hatt slike halvferdige prosjekter kan jeg love deg hahaha Så bra at vesten blir brukt, den ble jo kjempefin <3 Ha en god natt kjære du <3

    3. Så festlig å høre om en sånn flink mor da! Vesten var jo stilig, og gøy om den blir brukt nå. Nei, ikke alle er venn med symaskinene eller annet håndarbeide, men da er det så fint at andre kan fikse ting. Jeg har “reddet” mye sånt. Jeg lærte tidlig å sy på maskinen,men det var verre med alt annet håndarbeide. Husker godt lærerens fortvilte blikk over mine IKKE strikke/heklekunnskaper, for ikke å snakke om korssting. Men med årene har jeg lært et og annet, så det er aldri for sent å forsøke seg!

    4. Hihi, det der kunne like gjerne vært meg….. jeg er IKKE noen sydame iallfall, men mamma var – og min lillesøs har arva talentet…. hmmmm – vi kan vel hver våre ting da! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg