Noen ganger kan jeg nok være litt “løsere i snippen”…

 

Bildet under var ett av de første bildene

som Frodithen tok av meg på Operataket i dag.

 

Plutselig oppdaget jeg at noe ikke var helt på stell…

 

 

Ser du hva det er?

 

Ja, lissa på høyre sko har gått opp.

(Nå måtte jeg faktisk sitte og fundere litt før jeg skrev “høyre”.

Det er nemlig ingen automatikk i at jeg holder styr på høyre og venstre!

Det har gått i surr for meg mange ganger.)

 

Da jeg oppdaget denne “feilen”,

tenkte jeg først at bildene med løs skolisse ikke skulle brukes.

Det passet jo ikke inn i “Det perfekte bildet”.

 

Men verden er ikke perfekt.

Ikke livet heller.

Mitt liv er fullt av løse skolisser, vidåpne buksesmekker,

salatblader mellom tenna og ei smårotete leilighet.

(Bare for å nevne noe). 

 

Innimellom bør jeg derfor være mer bevisst på å opptre

romsligere og rausere overfor omgivelsene også.

Rett og slett gi “verden” større slingringsmonn.

 

Da Frodithen og jeg gikk hjemover i dag, snakket vi om løst og fast.

Blant annet om planer i sommer.

I etterkant har jeg tenkt over noe av det jeg sa.

(Som ikke direkte hadde noe med oss to og våre planer å gjøre.)

 

Generelt handlet det om å takle at ikke alt

alltid blir som en har ønsket og forventet.

Det kan bli bra likevel.

Kanskje til og med enda bedre?

 

Slikt dreier seg mye om innstilling!

 

Jeg kan være skikkelig firkantet

hvis noe kommer brått og uventet på meg.

For eksempel hvis planer plutselig må endres,

og mine ønsker må vike plassen for andres behov.

Da kan jeg bli både brå og tverr.

(Det kommer sjølsagt helt an på hva det dreier seg om.) 

 

Det er akkurat som om hjernen min trenger

litt tid på å fordøye sånne brå, uventede endringer.

 

Men…når jeg får tenkt meg om,

ser jeg ofte urimeligheten i tankesettet mitt.

Jeg kan gå glipp av mye hyggelig

dersom jeg er veldig fastlåst i mine forestillinger

om hvordan “verden” bør være.

 

Parallelt med dette, er jeg faktisk også en person

som i en del sammenhenger lett kan omstille/tilpasse meg.

For eksempel til nye omgivelser.

(Jeg flyttet tre ganger i tidsrommet 2016 til 2019.)

 

Etter at den første skuffelsen har lagt seg,

(F.eks om planer blir endret eller avlyst)

så ser jeg ofte raskt etter andre løsninger.

Jeg prøver kanskje også å finne noe positivt ved det som ble.

 

Jeg trenger imidlertid å ta noen magadrag i blant…

…før jeg responderer…

Ellers vet jeg at jeg fort kan oppfattes som både bastant, tverr og brå!

 

Nå gleder jeg meg til små turer/reiser i sommer.

Jeg har sjølsagt ingen garanti for at alt blir noe av,

eller at det ikke blir endringer i planene.

 

Den garantien har ingen! 

Det gjelder uansett å gjøre det beste ut av det som blir!

 

 

8 kommentarer
    1. Så godt beskrevet. Og veldig gjenkjennbart for meg i alle fall. Jeg skal øve på “magadrag” 😉

    2. Fint bilde selv med åpen skolisse. Bare ikke snuble… jeg liker ikke å gjøre om på planer men i sommer var det bare denne ene uken som var spikret og heldigvis kom vi oss avgårde. Men den eneste uken i år jeg vet jeg er bortreist måtte heg jo få innkalling til vaksinasjon… det ER så ergelig!

      1. Det var jo dumt, men samtidig er det godt å få tatt den vaksinen. Jeg var heldig som fikk vaksiner i april og mai, slik at jeg slipper å tenke på at jeg kanskje kan bli innkalt i ferien. I så fall hadde jeg tatt den og droppet ferien. Skjønner godt din frustrasjon, altså! Litt sånn: “typisk at det skulle skje den ENE uka”…

    3. Uventende endringer er aldri noe gøy, nesten. Dvs. siden jeg ikke har kompass ender jeg nesten alltid opp et annet sted enn jeg skal. Heldigvis har de som oftest iskrem der 😀 Så bra skrevet Kari <3 Løse skolisser og salat mellom tennene er jo sånn det skal være spør du meg 🙂 Ha en super dag <3 godklæm 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg