“Nissekusiner”, sa du?

 

Noen ganger tar jeg for gitt at de som er innom bloggen min

har kjennskap til “Nisse-kusinene” mine…

Dessuten tenker jeg at de også vet årsaken til

at jeg (innimellom) kaller dem det.

 

Men…det kan jo tenkes at det er noen nye

lesere som titter innom her en gang i blant?

 

Når man ikke vet grunnen til nissekusine-betegnelsen,

kan man jo tenke:

“Det er jo rimelig frekt, da…

…å kalle kusinene sine for “Nisse-kusiner!”

 

Derfor tenker jeg at det er på tide med en oppdatering:

 

“Nissekusinen” var en figur i Nrks julekalender anno 1995.

“Amalies jul” var en veldig koselig kalender.

Om du klikker deg inn på Nrk.Tv, finner du den der.

(I alle fall ligger den ute nå i jula.)

Hovedpersonen i denne kalenderen var vel egentlig ikke “Amalie”.

Jeg vi heller si at det var “Nisseungen” og foreldrene hans.

 

Nisseungen var veldig søt og troskyldig.

Det samme kunne ikke sies om “Nissekusinen”.

Hun var både rampete –  og passe frekk!

 

Mine nissekusiner er verken veldig rampete eller frekke.

Om de er bittelitt smårampete en gang i mellom,

så er det aldri snakk om slemme rampestreker.

 

Så…

…hvorfor kaller jeg dem “Nissekusiner”?

Jo, ganske enkelt fordi begge har en imponerende nissesamling i heimen.

Både hjemmelagde og kjøpte nisser

fyller opp Nissekusine-hjemmene i julemåneden.

 

Jeg oppfyller ikke kriteriene for å kunne kalle meg for Nissekusine.

I alle fall ikke på grunn av en imponerende nissesamling.

Her i huset er det nemlig mest engler,

uten at jeg av den grunn kan skryte på meg

å være noen “Engle-kusine”

 

Da jeg flyttet fra et stort våningshus, til ei mye mindre leilighet i 2016,

valgte jeg å la de fleste julenissene bli igjen hos neste generasjon.

 

(Som kjent er det best å ikke ha med seg for mange nisser på flyttelasset!)

 

Disse to grønn-nissene har jeg fremme i jula. 

Ellers har jeg bare en “Sittenisse” på kjøkkenbenken!

 

Nylig fikk jeg forresten et nytt tilskudd til englesamlingen min:

Gjett hvem jeg fikk dem av!

 

Ja, nettopp!!

Det var “Nissekusinene” som hadde dem med i gave

da de var her på “Jentekveld”.

 

I likhet med de andre englene mine,

skal disse få lov til å være “Helårsengler”.

 

 

5 kommentarer
    1. Aha – da lærte jeg det…. da er jeg også en nissekusine, hihi… for jeg har ca en million nisser….:! Lekre engler du fikk – jeg har nemlig helt like, bare de er røde! De er alltid framme! Klem <3

      1. Ja, de englene er kjempefine. Den ene “Nissekusinen” har slike på hytta. Det var der jeg så slike for første gang, og jeg kommenterte hvor fine de var. Det var det noen som husket…Om du har “En million nisser” er det trengsel i stua di! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg