Når strømregninga har blitt høy…

 

Det merkes godt at strømmen er blitt dyrere.

Strømregninga for september

var nesten like høy som strømregningene ved juletider i fjor…

 

Jeg prøver å være bevisst.

Derfor er jeg ekstra nøye med at jeg ikke skal

dusje lenge i varmt vann…

(Sjøl om jeg faller for fristelsen enkelte ganger…)

 

Alle lamper skrus av om natta, og når jeg ikke er hjemme.

Ladere tas ut av stikk-kontakta så fort pc og mobil er fulladet.

 

Varmefjøla i stua har knapt vært i bruk i høst.

I stedet har jeg satt på vifteovnen en halvtimes tid om kvelden.

På den måten har jeg fått varmen i meg

når jeg har kommet hjem fra jobb.

Men…

…en vifteovn tar jo ganske mye strøm.

 

I dag har jeg derfor satt på den ene varmefjøla.

 

18 grader får holde “til hverdags”…

…men jeg som er “frøsin tå meg”,

synes ikke at det er en behagelig stuetemperatur.

Det er greit så lenge jeg er i aktivitet,

men det er for kaldt når jeg sitter rolig i sofaen.

 

I dag søkte jeg derfor  på “varmepledd” på nettet.

Prisene lå på 5-600 kr.

Omsider fant jeg ett som var på tilbud til 350,-

 

Butikken lå ikke så langt herfra,

så jeg gikk umiddelbart til aksjon.

 

Dette var deilig!

 

Det er sju varmetrinn på teppet,

og det er mer enn varmt nok å bruke det på trinn 3. 

Jeg regner med at jeg sparer inn det pleddet kostet i løpet av relativt kort tid.

 

Nå gjør det ingen ting om det er kjølig i stua.

Jeg holder nemlig varmen inni pleddet mitt! 😀

 

For noen år siden kjøpte jeg et varmelaken som jeg har i senga.

I den kalde årstida setter jeg det på før jeg går på badet om kvelden.

Da er det lunt og godt i senga til jeg skal krype under dyna!

 

Jeg trekker ut støpselet før jeg legger meg til å sove.

Det er det med å kunne legge seg i ei lun seng som er poenget.

 

Dessuten er jeg skeptisk til å sove på noe som er koblet til strøm.

Når jeg først har fått varmen i meg,

trenger jeg heller ikke å ha på varme i senga.

 

Det blir spennende å følge med på strømregningene framover…

 

14 kommentarer
      1. Jevnt over har vi det jo bra og er godt vant. Jeg tror jeg har funnet en god løsning for meg. Jeg kan jo ha den innetemperaturen jeg vil, i og med at jeg bor alene. 🙂

    1. Jeg er så glad jeg har hus med vedovn til å holde meg varm. Jeg er så glad jeg har badekar og kan bruke det på kveldene for å kose meg med ei god bok. Jeg sløser vel ikke akkurat med strømmen, men 1 200-1 400 kroner i måneden er helt greit.

      1. Vedovn er godt å ha, bortsett fra at det er en del jobb med å få veden i hus. Det er en innebygd peis her, men den er nok mest til kos. De relativt få gangene jeg bruker den, synes jeg ikke den avgir så mye varme. En vanlig vedovn er bedre i så måte.

      1. Ja, jeg savner å ha en vanlig vedovn. Jeg tenker at en kan venne seg til å ha litt lavere romtemperatur, så lenge en har en form for varmekilde “Å varme seg på”. For mitt vedkommende håper og tror jeg at pleddet vil gjøre susen. 🙂

    2. Jeg prøver å være bevist på å ikke stå for lenge i dusjen, og bruke for mye varmt vann. Panelovnene står høyt på om kvelden, for jeg nekter å sitte å fryse. Med vondter i kroppen må jeg ha det varmt, eller blir jeg så stiv at jeg ikke klarer å røre meg. Når det er sagt så står de ikke på i de rommene jeg ikke oppholder meg.

      1. En må alltid veie det ene opp mot det andre. Å fryse er ikke godt! Nå sitter jeg inntullet i pleddet mitt. Det er lunt og godt, sjøl om termostaten på fjøla står på 18 grader. 🙂

    3. Varmepledd er smart da! Jeg prøver å tenke, men…..! Det er dyrt nå, det er helt klart! Jeg installerte varmepumpe for et år siden – den står på 18 grader – og så fyrer jeg når jeg kommer hjem fra jobb! Klem <3

    4. Varmepumpe hadde jeg også da jeg bodde på gard. Det var kjekt. En sparer mye på å ha relativt lav temperatur i huset når en er på jobb. Så kan en heller fyre på litt ekstra når en kommer hjem. 🙂

    5. Varmeflaska var min faste følgesvenn vinterstid da jeg var småjente. Vi bodde i et gammelt, dårlig isolert hus. Flaska gjorde nytta, men den var veldig utrivelig å ha i senga om morgenen når den ikke var varm lenger! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg