Når prestasjonsangsten tar overhånd…

 

“Nei, je vil itte!”

“Je har aldri gjort det før!”

“Je har itte peiling på slikt!”

 

Jeg er høyrøstet…

Jeg gestikulerer…

 

Rett før dette skjer, har jeg fått presentert en praktisk arbeidsoppgave som jeg slett ikke har lyst til å utføre.

Tenk om jeg feiler?

Dessuten er det slik, at det vil bli så veldig synlig dersom noe går galt…

Tror min leder kanskje at jeg er den tusenkunstneren, liksom??

 

Når noen blir sinte og høyrøstet, så har det gjerne en viss smitteeffekt…

 

Men…kort tid etter er det to damer (min arbeidsleder og jeg) som klarer å le litt av det hele…

Vi blir enige om at jeg skal utføre oppgaven, men min leder forsikrer meg om at hun tar det hele og fulle ansvaret dersom resultatet ikke blir optimalt.

 

Underveis får jeg mye skryt:

“En skulle neimen ikke trodd at du ikke har gjort dette før”, sier hun.

Jeg skjønner jo at hun sier det for å oppmuntre meg…

…men det gjør litt godt likevel…

 

Og resultatet…

 

…blir helt “innafor”!

 

Etterpå tar vi en liten prat om opptrinnet som har utspilt seg.

“Det kjæm garantert tel å smælle flere gonger, altså! Dætta er meg i et nøtteskall! Je kan bli ornt’li sint, og gå i forsvar, når noe kjæm litt brått på meg.

 

Det er ikke alltid så enkelt å være “flink pike”.

Jeg har lett for å ta på meg mer ansvar enn jeg strengt tatt trenger å gjøre – i alle fall når det gjelder jobb. 

Det er lov å innrømme at noe føles skummelt og overveldende.

Men det går an å si:

“Dette har jeg ikke gjort før, og jeg kjenner at jeg er litt engstelig.

Men…jeg skal gjøre så godt jeg kan…”

 

Da jeg tusler hjemover etter endt arbeidsdag, fniser jeg nesten hele veien…

At det går an å oppføre seg slik, liksom…

 

Men…dette var en ny læring…

Neste gang klarer jeg kanskje å ta et par magadrag før jeg begynne å bruse med fjøra…?

 

I dag fikk jeg forresten en skikkelig opptur på jobben:

Jeg klarte nemlig å plassere fire batterier i ei lommelykt…

…slik at den begynte å lyse…

…etter bare tre forsøk…

 

Det var dagens høydare!

 

(Min leder er klar over at jeg publiserer et innlegg om dette, og hun har gitt sitt samtykke.)

 

3 kommentarer
    1. Greit å prøve..og særlig når en har sagt i fra at en ikke er sikker på at en klarer det..Må jo øve seg for å lære noe nytt 🙂 Syns du var flink som fikk den lommelykta til å lyse på så “kort”tid..hehe… <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg