NÅR FORDOMMER OM KOSMETISK TATOVERING (PERMANENT MAKE-UP) STÅR FOR FALL….

 

I midten av desember var jeg på et arrangement på Tjuvholmen.

Det var et arrangement for og med kvinner.

 

Fra venstre: Gunn Lilleheim, Inger Ane Sletten, Fay Skandsen og Camilla Roald (Fotograf er Malene Lilleheim.) Jeg har hentet bildet fra Camilla Roald  – med sistnevntes tillatelse).

 

Camilla Roald (sexolog – med følelsesmessig tilknytning rundt seksualitet som hovedfokus) var hovedarrangør. Hun hadde  god hjelp av Gunn Lilleheim (kognitiv terapeut).  Begge holdt også foredrag i løpet av kvelden.

Fay (som jeg har skrevet en del om før) og Inger Ane (Gongbad – og yogainstruktør) bidro også.

Jeg hadde kun anledning til å delta på siste del av arrangementet. Derfor fikk ikke med meg alle foredragene. Jeg har imidlertid hørt alle de fire kvinnene (på bildet over) før, og vet en del om hva de står for!

 

Ett av foredragene jeg fikk med meg, var imidlertid noe jeg hadde lite kjennskap til fra før:

Kosmetisk tatovering/Permanent makeup!

Det var Line Ekelund og Maryam Puro som holdt dette foredraget.

Jeg har forbundet permanent makeup med :

“Jåleri og overdreven fokusering på utseende!”.

Etter å ha hørt og sett hva de to damene jobber med…og utretter av “mirakler”…

…fikk jeg meg en aha – opplevelse.

Jeg innså at jeg slepte på noen fordommer det var på høy tid å slippe taket i!

 

Til høyre i bildet står Maryam Puro og Line Ekelund. Det var disse to som holdt foredrag om permanent makeup.

(Jeg har dessverre ikke noe annet bilde av disse to!)

 

Permanent makeup kan være så mangt.

Det kan være å gjøre små justeringer på f. eks øyebryn og lepper for å slippe å ta den daglige “makeoveren”.

Det er dette jeg har forbundet med denne formen for behandling.

Det kan imidlertid OGSÅ handle om:

Å gjenskape aerola og brystvorte i forbindelse med rekonstruksjon av bryst etter brystkreftoperasjon.

Å forbedre utseendet etter skader.

Det som gjorde mest inntrykk på meg denne kvelden, var historien om kvinnen som hadde blitt skutt i ansiktet. Halve ansiktet var rekonstruert ved hjelp av plastisk kirurgi. Det var utrolig å se hva Line Ekelund hadde utrettet for denne kvinnen. Den permanente makeupen hadde gjort underverker! Ikke bare for utseendet, men også for kvinnenes sjøltillit! Hun hadde nå bestemt seg for å ta en utdannelse som sjukepleier. Tidligere hadde hun fått høre at hun skremte folk med sitt utseende, så hun hadde ikke turt å tenke i de baner.

Før – og etterbildene sa ALT!

Jeg ble rørt av kvinnens historie!

Mitt syn på permanent makeup(som ikke er permanent, men som varer ganske lenge)

…ble drastisk endret denne kvelden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Ikke all fiksing på utseende trenger være «jåleri»nei… Har venninner som «benytter « seg av permanent makeup , for di føler seg fargeløse… Selv har jeg «fine farger» fra naturens side…så foreløpig har jeg ikke følt behovet 🙂 Kos deg med jula <3

    2. Jeg har nesten ikke øyebryn. Eller, det blir kanskje feil å si, for det er ikke mangel på strå og sånn, men de er så smake og de gir ansiktet mitt ingenting. I det siste har jeg begynt å tegne på litt tykkere, bare for å gi ansiktet litt mer uttrykk. Jeg er ikke flink til å tegne bryn, så det er ikke akkurat pent, men helt greit. Jeg vurderer derfor å ta permanent make-up på brynene, men så er jeg så redd at det ikke skal bli bra, eller at formen blir feil og alt som kan gå galt.. Det er ikke lett 😛 he he…

    3. Jeg leste denne tidligere i dag på trikken, fikk ikke kommentert pga jeg var i farta 🙂 Jeg tenker at tatovering sikkert er greit. Jeg har ikke gjort det selv, men synes helt greit om andre velger det 🙂 Håper du har hatt en flotters dag min venn <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg