Når du Tror at du sitter på Trikk nummer Tolv…

 

Jeg er nettopp ferdig med en interessant og spennende kursdag. 

Hodet er fullt av inntrykk, og i magen rumler det.

Nå skal det jammen bli godt å komme seg hjem og spise middag!

 

Jeg er heldig:

I det jeg kommer ut på gata, er det to trikker på vei mot holdeplassen.

På den ene står tallet 12. Det er en av “mine” trikker!

Jeg hopper inn, og finner meg en plass ved siden av en ung, søt dame.

Så er det fram med mobilen, for å sjekke om det har kommet noen beskjeder i løpet av dagen.

 

Jeg sitter fordypet i mobilskjermen en god stund…

…før jeg merker at det er noe som ikke stemmer:

Trikken tråkler seg nemlig oppover en bakke!

 

Det er ikke en eneste skikkelig motbakke fra sentrum og hit hvor jeg bor!

 

Da jeg ser ut av vinduet, drar jeg overhodet ikke kjensel på omgivelsene.

Har det blitt enda flere omkjøringer på grunn av sporarbeider, eller…?

Kanskje det er best å spørre noen?

Hen er je hen, og åffer en trikk er det je sitt’ i?

“Dette er trikk nummer 19 og vi er et stykke ovenfor Ekeberg”, sier den unge kvinnen som sitter ved siden av.

 

“Det er ingen skam å snu” heter det.

Nå er det bare å komme seg av, litt fortere enn svint…

…og vente på motgående trikk.

 

Jeg har en tendens til å være litt for ærlig noen ganger…

Derfor forlater jeg trikken med følgene “informasjon” til den unge damen:

“Je har bodd i Oslo i over ett år, så je borde ha visst bære!”

Med det samme ordene har ramlet ut av munnen min, har jeg lyst til å bite av meg tunga!

Hva var vitsen med å si det?

Hvorfor kunne jeg ikke bare ha latt som om jeg var ei uvitende, dialektsnakkende kjerring, som hadde forvillet seg til byen for en dag eller to?

 

Jeg har funnet ut en ting:

Det er noe som heter “Dialekt -kortet” her i byen.

Når du sier “je” og “itte”, så er folk som regel veldig behjelpelige når du gir uttrykk for at du har forvillet deg til ett eller annet sted!

 

Hjemturen tok 45 minutter i stedet for 15.

 

Det var godt at jeg hadde middags-rester fra dagen før…

 

 

Dette er “mine” trikker til og fra sentrum.

I tillegg går det to busser like i nærheten.

 

Det hjelper imidlertid lite å ha godt utvalg når det gjelder offentlig transport…

…så lenge man ikke tar seg bryet med å sjekke hvilken trikk man går inn på!

 

14 kommentarer
    1. Hehe… Det betyr at du har bodd i Oslo lenge nok til å ikke følge SKIKKELIG godt med på hvilken buss eller trikk du skal på. Godt du oppdaget det og kom deg av😂 Det ble en lang tur hjem 😁

    2. Måtte smile her, for jeg synes kommentaren din var festlig. Er det ikke sånn det er i mellom da? Jeg skal ut å kjøre, men skal en annen vei enn vanlig. Plutselig har jeg kjørt ditt jeg er vant til å dra, men det er i feil retning. Ikke annet å gjøre da heller, enn å snu!

    3. Hehe, sånn kan det gå, og det er nok fort gjort 😉
      Snakker vi dialekt i storbyen bærer nok de fleste over med oss ja. “Bønder på by’n” 😂
      God søndag, Kari 😊

    4. Må le også, og det gjør sikkert du også i ettertid, det vil si dagen etter 😉 Veldig morsomt og godt fortalt. Ser det tydelig for meg. Den trikken du tok bærer oppover mot der jeg er mest kjent i Oslo 😉 Fikk sett Ekebergskrenten og -åsen du da 🙂 Fint oppå der da. Nå vet du hvilken trikk du må ta for å komme deg dit….hehe. God søndag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg