Når du er så tørr i munnen at overleppa “sitter fast” på tennene…

 

…da er du kanskje…

litt nervøs…?

 

I går var det tid for standup-debuten min!

Jeg stilte i kjolen som jeg har arvet av Frodithen…

..men for anledningen hadde jeg investert i ei ny strømpebukse…

 

Da jeg gikk på blankholka herfra til Josefines vertshus, måtte jeg “hufse” den opp flere ganger.

Det er ikke så mye som skal til for at stressnivået øker i en slik situasjon.

Ei sigen og “sidræve” hufse-strømpebukse er liksom ikke det man TRENGER…

…på toppen av alt annet!

 

Jeg hadde bestemt meg for å klare meg helt uten manus eller huskelapper på scena…

…fordi jeg tenkte at jeg fort kunne bli veldig bundet av det!

Om jeg finner ut at jeg vil “stå” flere ganger, tror jeg at jeg vil velge samme strategi. Det er risikabelt, men så er det jo ikke akkurat livet om å gjøre heller!

 

(Fay (Female Leadership) Skandsen er fotograf)

 

Visst glemte jeg teksten en gang…

…men jeg kom meg ganske fort “innpå” igjen.

 

Når man står der på scenen, og vet at man har fått jernteppe…

…så virker det som en EVIGHET…

Men:

Frodithen (som satt i salen) hadde knapt nok merket det!

Frodithen hadde med Salt og Pepper(nyvasket for anledningen)

…som “moralsk støtte”  til Standup -debutanten!

Her her hennes “Anmeldelse”. (Frodithen er VELDIG raus med terningkastene!)

Standup til terningkast 6

 

 

Her er Frodithen, Salt, Pepper og jeg i garderoben i pausa mellom første og andre “akt” – rett etter at jeg er ferdig på scena!

 

Jeg har et opptak av hele opptredenen.

Det er dårlig bildekvalitet på det, men lærerikt å se og høre likevel!

Neste gang håper jeg at jeg klarer å være mer lydhør for publikums reaksjoner…

…det vil si ta litt mer pauser, og kanskje snakke litt saktere…

 

Noen ganger lo publikum på “feil” steder…

…og da var det ekstra vanskelig å stoppe opp og ta i mot applausen…

For: Hva SØREN var det de lo av NÅ da…liksom???

En standup – komiker som er ufrivillig morsom…

..er kanskje ikke så morsom???

 

En standup-komiker bør i alle fall vite hvor h*n har sine “Punchlines”…

Dessuten takle det når det kommer uventet latter.

Sånt krever nok litt øvelse…

 

Uansett så er jeg kjempestolt over at jeg faktisk GJORDE dette!!

 

Jeg synes alle debutantene klarte seg veldig godt…

…tatt i betraktning at ingen av oss hadde prøvd akkurat dette før!!

Det var ganske nervøs stemning blant oss…

…den siste timen før showet startet:

Det var mye tråkking og terping av tekst på “Bakrommet”…

…men da det gjaldt, så sto vi overraskende støtt alle sammen…

 

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tenk…høsten 2010 dro jeg for første gang på mange år alene til Oslo.

Jeg var så full av angst, at jeg tok en beroligende tablett for å tørre å sette meg på toget til Tigerstaden…

 

Den gangen dro jeg fordi jeg skulle på kurs på Agape -instituttet for aller første gang.

 

I dag skal jeg dit igjen:

For en uke siden begynte jeg på mitt femte semester der.

Første tema dette semesteret var “Fokus”.

Er det noe jeg bør ha akkurat nå…

…så er det det nettopp det!

Jeg går på Agape – både for å bli enda tryggere i å “Lese”…

…og fordi det er veldig godt for min egen utvikling…

 

Tenk hva som har skjedd i løpet av disse årene:

 

Jeg har flyttet til i Oslo…

…er med i kvinnenettverk…

…som jeg opplever som veldig lærerike og utviklende…

OG: 

Sist –  men ikke minst:

Jeg har våget å debutere som Standup-komiker!!

 

 

 

 

35 kommentarer
      1. Dessverre er det opptaket jeg har av så dårlig kvalitet at det ikke er noe jeg vil legge ut. I store deler av det er jeg “Utenfor” kameraet. Det var ikke så lett å filme der. Uansett : Takk for interessen! 🙂

    1. Tøffeste dama i klubben ♥ Gratulerer med stand up debuten ♥

      Jeg ville ikke egnet meg på den scenen der, men jammen passet du fint der 🙂
      Skulle gjerne sett deg. Men den anledningen får bli til en annen gang 🙂

      God klem ♥

    2. Dæven døtte,, unskyld… – Jeg er bare så imponert atte å 😀 ,, og uten manus og alt! Det er jo noe vi i koret får dunka i hodet hele tida,,, syng UTEN noter!!! ,, men den fordømte ”sikkerhetslina” er ikke god å slippe. Og DU gjorde det på debut’en.. Det ga garantert flere hakk oppover på formidlinga, da kom alt fra DEG, Gratulerer herfra til… ja,, til der du røsket deg løs og la på tur inn i det ukjente. ;D ;D ;D

      1. Takk! Det er jo nesten verre når en står og synger, for da er det vanskeligere å finne på tekst. Når det er stand-up, kan man jo lire ut av seg noe vissvass i nødens stund, for man har jo ingen andre enn publikum å spille med! 😉

    3. Du er bare helt fantastisk 🙂 kjekt at Frodith og Salt og Pepper var med. Du har jo vært i England på kurs også, krever mot det også 🙂 Love y 🙂

    4. GRATULERER! Jammen er du tøffesen du 😀 Og så uten huskelapp, DET sier litt 😀 Når man har evnen til å lære av det man gjør så må det bare bli dunderkrutt og du min venn er dunderkrutt <3 gooodklæmme 😀

      1. Tusen takk! <3 Spurte Frodith om hun hadde merket at leppa mi satt fast på tenna, men hun hadde bare sett at jeg slikket meg litt rundt munnen! 🙂

    5. Du ikke bare vågde å stå der, du skriver jammen at du neste gang….. Du er så tøff. Utrolig festlig å følge deg på veien. Ha en strålende dag og gled deg over at du våget!

    6. Woooow! Gratulerer! Så strålende debut da. Og så gøy at du kastet deg ut i det. Håper det ga mersmak. Har dere kanskje et sånt sted som vi har i Bergen, hvor vi melder oss på fra uke til uke, og får stå når det er plass.? Veldig greit for å opprettholde og henge med. Du er en tøffing er du 🙂 Jeg bruker “huskelapp” hver gang jeg. Med stikkord. Blir ikke brukt så mye, men grei å ha. Og så har jeg begynt å ha med en øl, eller vann, og klarer nå å ta en slurk innimellom for munnen blir jo knusktørr ja 🙂 (De første gangene drakk jeg ingenting) Vel blåst!

      1. Takk! Jeg hadde sånne lapper da jeg øvde, men ikke på scenen. Jeg vil ikke drikke alkohol før eller under en opptreden, men jeg kan gjerne ta et glass vin etterpå! 😉

    7. Det var kjempegøy å se deg <3 Og at du virket så trygg. 😀 Herlig! Litt tørr munn må det bli 😀 Neste gang starter du med en sånn "leppevits" 😀 Hi-hi. Nå kommer du sikkert til å se stand up materiale i mange situasjoner 😀 klem

    8. Snakk om å utfordre seg selv! Tar hatten av for deg der. Hadde vært gøy å få se og høre deg, går det ikke å legge det inn her?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg