Når det meste har sklidd ut…

 

Til tross for alle gode forsetter om “Et nytt og Bedre Liv”

merker jeg at jeg har sklidd tilbake til en del dårlige vaner.

 

Jeg avinstallerte “Facebook-appen” i vår…

skulle det bli mer tungvint å komme seg inn på “fjesboka”!

(For å starte enda en runde med frenetisk, formålsløs scrolling.)

 

Appen er “reinstallert” for lengst…

 

Jeg sjekker facebook, epost, yr.no og diverse annet

(som jeg ikke hadde behøvd å sjekke mer en maks en gang pr døgn)

x antall ganger om dagen!

 

Jeg har sluttet med å skrive morgensider.

(Det var noe av det jeg ble anbefalt på skrivekurset til Ida Jackson)

Jeg har også sluttet å lese i boka: “The Artist’s way”.

Boka er skrevet på ganske avansert engelsk,

og jeg ble lei av å sitte med ordboka ved siden av meg.

(Jeg får kanskje se til å komme meg tilbake på min “Spirituelle Sti”…

…snart… 😉 )

 

Jeg utsetter også kjedelige gjøremål, som f .eks rydding og støvtørking…

 

Jeg utsetter mye annet også…

 

Men…

…det finnes lyspunkter:

 

Jeg fikk jo omsider rotet meg til å bestille time

hos både optiker og tannlege nå i august.

 

Begge deler er gjennomført!

Det er jo sånne ting som man normalt kan krysse “utført” på…

…i visshet om at det mest sannsynlig er en stund

til neste gang man må skjerpe seg

og ta kontakt med disse folka igjen.

 

For sikkerhets skyld ba jeg tannlegen om

å sette meg opp på innkalling igjen om et år,

til tross for at han sa jeg bare kunne ta kontakt sjøl…

 

Det finnes andre lyspunkter også:

Jeg har jo både fått ordnet med ny dusj-slange

og med installering av ny kjøkkenvifte de siste par ukene!

 

Det gjenstår bare å bære med seg den

gamle kjøkkenvifta til gjenvinninga…

Dit er det en drøy km.

(Jeg gruer meg litt, for vifta er uhåndterlig og tung,

men jeg har planer om å få gjort det i morra!)

 

Jeg har skiftet alle lyspærene som hadde sagt takk for seg.

(Takspottene på badet måtte jeg ha hjelp av portneren til å skifte,

men det viktigste er at det er gjort!)

Nå kan jeg gå vinteren lyst i møte!

 

 

Dessuten…

…har jeg ikke latt det skli ut

når det kommer til kosthold og trening!

 

Gevinstene her er såpass store,

at jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å fortsette.

De gangene jeg har skeiet ut i matveien,

har det straffet seg såpass mye

( i form av vondt i magen og laber energi)

at jeg definitivt ikke har syntes det har vært verdt det.

 

I går fant jeg ut at det var på tide å ta fram boka til Agnes Ravatn igjen.

(Jeg skrev om boka på bloggen da jeg nettopp hadde kjøpt den,

men det er en god stund siden.)

Denne boka fungerer som ei verktøykasse

for udisiplinerte, ustrukturerte, prokastinerende individer.

 

Dessuten er boka både morsom og velskrevet!

Jeg nikker stadig gjenkjennende.

Innimellom ler jeg høyt…

Det er liksom så godt å få en bekreftelse på

at jeg ikke er den eneste

 

Agnes R. har vært der hun også…

 

I følge Ravatn kjennetegnes jeg (og mine likesinnede) av

at vi vil ha rask belønning.

 

Vi er ikke så gode til å tenke “langsiktig avkastning”

…eller jobbe “jevnt og trutt og tappert”.

 

“Skippertaksmenneske” er vel et ganske betegnende ord.

 

Men:

Jeg har altså ikke falt av når det gjelder kosthold og trening.

Jeg har hentet meg raskt inn igjen de gangene jeg har latt meg friste

til å droppe den vesle treningsøkta flere dager på rad.

 

Med andre ord: 

 

Det er mulig å innarbeide enkelte nye, gode og varige vaner…

.,..sjøl for slike som meg…

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Her var det selvransakelsens time skjønner jeg 🙂 Nesten som å være ved forhandlingsbordet med deg selv. Kanskje greit å ta et sånt oppgjør av og til. Men jeg er ikke sikker på at det hadde blitt like moro for egen del. Men de to siste ukene, har jeg jo vært fanget av systemet,, så og si. Og det har faktisk vært veldig godt 🙂 Lykke til,, jeg tror du er betydelig flinkere enn du selv syns,, og det syns jeg at du skal synse også 🙂 Nemlig 🙂

    2. Det koster mye å legge opp slike gode vaner! Men for en gevinst når man får det til! Du har vært superflink – og i tillegg har du fått gjort en hel masse nødvendigheter i august! klem <3

    3. Takk! Jeg vet jo at du også har lagt om kostholdet med stor gevinst. Det gjelder å finne noe en trives med, og som en derfor kan klare å fortsette med. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg