Når da?

 

Når var det egentlig…

…at “da” nesten…

 

…forsvant?

 

Gikk det av moten?

Er det kulere å skrive “når”?

Det er jo enklere å skrive en tekst,

dersom man kan droppe den greia med

“Den gang da og hver gang når”.

Rett og slett bare konsentrere seg om innholdet i stedet.

 

Egentlig burde det ikke bety så mye.

Likevel kjenner jeg at det skurrer litt i topplokket mitt

alle gangene jeg møter på tekster

der “da” jevnlig erstattes med “når”.

 

“Når jeg begynte i første klasse.”

Begynte jeg flere ganger?

Ble det nærmest en vane å begynne på’an igjen til slutt?

 

“Når jeg giftet meg…”

Enkelte gifter seg jo “ommatt og ommat”.

Elizabeth Taylor inngikk ekteskap sju ganger.

Martin Scorsese har vært gift fem ganger.

 

Kanskje de begynte å si: “Når jeg gifter meg…”?

Ja, for det ble jo nesten dagligdags etter hvert.

 

Hvis jeg hadde giftet meg flere ganger,

og skulle fortelle om en av gangene,

kunne jeg ha helgardert og skrevet:

“Den femte gangen jeg giftet meg…

(hadde jeg forglemmegei i brudebuketten).”

Det hadde jo vært en måte

å omgå hele “Da eller når?”- problematikken på.

 

Jada, jeg er fullstendig klar over at dette er en form for flisespikkeri.

I bloggsammenheng har det i alle fall liten betydning

om man skriver “når” i stedet for “da”.

Blogging handler ikke først og fremst om rettskriving.

 

Likevel legger jeg merke til det,

de gangene jeg ser at “da” har måttet vike plassen for “når”.

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg får også litt sånn ‘gnagsår’ av sånt. For i tillegg til da/når, har vi nå fått en økende tendens til at å gis eneråderett over og/å -seksjonen (f.eks ‘jeg å du’). Ellers kan nevnes at hunkjønnsord er spist opp av hankjønnsartikkelen, slik at det knapt finnes ei jente lenger, i det selv avisene nærmest er unisone i sin en jente, en rose, osv -bruk. – Og på engelsk (amrikanerne har generelt en elendig engelsk) er det om mulig enda værre! Når de kommer med I are og you is, får jeg helt fnatt (hehe)

      1. Det er ikke alltid at “Det enkle er det beste”. Jeg har også registrert det med at mange hunkjønnsord har blitt til hankjønnsord. Jeg liker det ikke. 🙂

    2. Syns faktisk det er veldig bra du tar opp dette. Jeg er veldig glad i å lese om rettskriving. Ser mye feil, men er langt fra feilfri sjøl…og glemmer også innlærte regler. I tillegg tror jeg at jeg er lett dyslektisk. Slik som ett av bildene jeg la inn siste innlegg, der lyser det plutselig mot meg et feilskrevet navn – etter jeg har drevet å lagt det ut i alskens fora.
      Blir glad om du deler mer jeg, så takk :).

      1. Jeg skriver langt fra “perfekt”. Slurvefeil ser jeg ofte i egne innlegg. De gangene jeg ser det, går jeg gjerne inn og retter på dem.
        Dette med at “når” har tatt overhånd og til dels erstattet “da” er noe jeg synes er synd.

    3. Hahaha – der er vi tydeligvis heeeelt like! For det er nemlig sånt jeg legger merke til…. og jeg er veldig nøye på at jeg gjennomfører med nåtid eller fortid gjennom hele innlegget…….! Tenker over om det er når eller da – gjennom eller mellom – osv osv osv…. 🙂 godt å høre at vi er flere! Klem <3

      1. Ja, da er vi flere “Pirke-damer”. 😉 Nylig så jeg at noen hadde skrevet følgende i forbindelse med at en kjent filmskuespiller var død. “Når N.N. døde, gråt jeg.” Jeg går ut fra at vedkommende bare døde en gang?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg