Motiv: Få medlidenhet?

 

Brené Brown har forsket mye på sårbarhet:

Hun sier blant annet:

 

“Sårbarhet handler ikke om å brette ut problemene sine på Facebook!” 

(Eller blogg for den saks skyld. 😉 )

Dette gjelder jo særlig dersom det handler om å klage på omgivelsene…

…og framstå som et offer…

…uten å ha noen som helst form for sperrer.

 

Den samme Brené har, for øvrig, følgende definisjon på hva sårbarhet er:

“Sårbarhet handler ikke om å vinne eller tape.

Det handler om å tørre å stå ansikt til ansikt med et uforutsigbart utfall.”

 

Å blogge er jo en måte å være synlig på.

Om en blogger om noe som er litt personlig, stiller en seg mer sårbar enn om en legger ut ei kakeoppskrift.

 

I etterkant av innlegget jeg skrev for et par dager siden, tenkte jeg:

“Hvorfor skrev jeg det?

Var det for å få medlidenhet, støtteerklæringer eller gode råd?”

 

Nei, det var i alle fall ikke hovedmotivet

 

Jeg kan fort bli irritert på andre, hvis jeg synes det blir en temmelig ensidig fokusering på “Vondt&Leit og Stakkars Meg” over lang tid.

Da kan jeg nok bli for streng og lite empatisk.

 

Så har jeg kanskje litt godt av å få en påminnelse…

…om at det ikke alltid bare er å feie ting under teppet…

…uten at man dermed skal dvele så kolossalt mye ved det ubehagelige.

 

En av de som kommenterte innlegget mitt, skrev blant annet:

“Noen ganger må man bare nedi med hånda!” 

 

Den metaforen traff meg veldig!

Å støtte seg sjøl litt på veien opp…

 

Ikke noe drama og dikkedarer!

Bare en vennlig og nøktern konstatering!

 

Slik er det bare av og til!

Enkelt og greit!

 

 

Se så fint et lite fennikel-hjerte!

Jeg skar nemlig opp fennikel for å ha i salaten jeg spiste til lunsj i dag.

 

Det må da jammen bety noe positivt?

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Ikke ta hånda for hardt nedi!!! Jeg brakk armen på den måten! 😊 Men ellers er jeg enig i metaforen. Det er ikke alt som kan tas på strak arm, for å bruke armen en gang til.

    2. Skriver man litt om dagligdagse ting ..”må” man jo nevne det som ikke er så greit også.. Stort sett “fremmstiller”jeg livet mitt en god del “lettere”i sosiale medier enn det er i virkeligheten…Støtte seg selv litt..slik man gjerne støtter andre.. ikke dumt det altså <3 Søtt lite hjerte..fennikkel er noe jeg glemmer å kjøpe/bruke.. Gode ønsker til deg <3

      1. Ja, naturlig å dele litt av hvert når en har den type blogger vi har. Jeg liker å få et lite innblikk “bak fasaden” til den som skriver, men en trenger jo ikke utlevere “alt” av den grunn! <3

    3. Et slikt hjerte som bare dukker opp, er helt klart positivt! Ingens liv er bare glam – jeg tror det er sunt å dele det som ikke er så bra også – ikke for å få medlidenhet, men for å få det ut! Og du – tusen takk……! God klem og ta vare på deg <3

    4. Nei – livet er ikke bare glam. Hadde det vært slik, så hadde vi jo ikke sett “glammet” heller. Vi trenger disse kontrastene, sjøl om vi liker å tro at vi hadde hatt det best om alle dager var solfylte! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg