Motherfucker med kule briller…?

 

Det er kveld…

Ganske sent…

Jeg er på vei hjem fra jobb.

En guttegjeng, ca seks-sju stykker kommer gående mot meg på fortauet.

 

De tar opp all plassen…

…og gjør ikke mine til å trekke sammen for å la meg slippe forbi.

Jeg må derfor gå ut i gata i et forsøk på å opprettholde “En meter avstand”.

 

I det jeg passerer dem, roper en av gutta:

“Kule briller, ass’!”

Han oppnår “applaus” i form av fliring fra resten av gjengen.

 

Gutta har mer på hjertet:

“Motherfucker!”

 

Det går en brøkdel av et sekund…

…før det farer en tanke gjennom hodet mitt:

 

“Døkk kan dra døkk hemmatt…

 

…tel Afrika!”

 

Nei, jeg sier det ikke høyt.

Det hadde nok ikke vært så klokt!

 

Dessuten skjønner jeg jo at det ikke akkurat var pent tenkt av meg.

Det var vel både fremmedfiendtlig og rasistisk?

 

Vel hjemme filosoferer jeg litt…

Hva om det hadde vært en gjeng gutter med hvit hudfarge?

Gutter som hadde snakket norsk uten aksent?

 

Hva hadde jeg tenkt da?

 

Sannsynligvis omtrent dette:

 

“Førr no’n ufordrag’lige, frekke dritonger!”

 

Det hadde jo ikke vært naturlig å tenke at de skulle dra seg hjem til Afrika.

Men…for alt jeg hadde visst, kunne jo også de guttene ha kommet fra det kontinentet.

Det er mange hvite som bor i Afrika.

 

Jeg grubler videre…

Kan jeg kalles en “Reinspikka Rasist”?

Enkelte ville vel utvilsomt ha sagt “Ja!” i og med at jeg tenkte som jeg gjorde.

 

 

Noen dager senere sitter jeg i baksetet av en drosje sammen med en annen kvinne.

 

Rett etter at vi har blitt hentet, kommer plutselig en lastebil ryggende mot oss i full fart.

Et øyeblikk holder vi pusten. Vil han stoppe i tide??

 

Heldigvis går det bra.

 

Tilsynelatende tar taxisjåføren det med knusende ro.

Han virker rolig og rutinert.

Trygt og stødig loser han oss videre gjennom rushtrafikken i Oslo.

Han er vennlig og behagelig.

 

Da vi kommer til bestemmelsestedet, rusler han ut av bilen, åpner bagasjerommet, og tar ut posene og rullatoren som vi har med.

Mange taxisjåfører virker veldig stresset.

Vi har flere ganger opplevd at rullator (eller rullestol) har blitt håndtert ganske røft.

Denne mannen virker som han har god tid…

 

Dette er utvilsomt en av de mest behagelige drosje-opplevelsene jeg har hatt, til tross for at vi nesten ble rygget på av lastebilen.

 

Ikke et øyeblikk kunne det falle meg inn å tenke at denne mannen burde “Dra seg hemmatt tel Afrika!”…

… sjøl om utseendet hans tilsier at han har sine røtter i den delen av verden.

 

 

Det er hvordan du oppfører deg som teller mest.

 

Visst har det skjedd mye klanderverdig og stygt når det kommer til rasediskriminering!

Det skal slett ikke bagatelliseres eller bortforklares…

…uten at jeg skal utdype det her.

 

Men…alminnelig folkeskikk bør vel gjelde for oss alle?

I hvert fall i “normale” settinger?

 

Jeg vet ingen ting om bakgrunnen til guttene som ropte “Mother-fucker” etter meg.

Med fornuften innser jeg at jeg ikke har noen rett til å dømme dem…

…og i hvert fall ikke dra alle mørkhudede over en kam!

 

Folk er ulike; uavhengig av hvilken hudfarge de har.

 

Det eneste jeg vet om denne guttegjengen er det jeg opplevde der og da.

 

Jeg dømmer heller ikke meg sjøl for det jeg tenkte.

Det var høyst menneskelig i den situasjonen.

 

De var mange…

Jeg kom gående alene…

…og følte meg litt sårbar.

Dessuten oppførte de seg nokså ufyselig…

…i alle fall etter min målestokk.

 

Så dukket altså denne setningen opp i mitt hode…

Slik ser en “Motherfucker med kule briller” ut…

 

I en del sammenhenger kan hun nok ha en tendens til å tenke litt svart/hvitt…

Samtidig har hun gradvis blitt litt mer bevisst på nyansene…

 

 

 

4 kommentarer
    1. Bra at nyanser får lov til å tre fram. Tror du er flink på det, å reflektere. Egentlig syns jeg uansett ordbruken var merkelig, hvordan kan du være motherfucer, liksom? Det henger liksom ikke på greip. Ellers er dette med respekt viktig, på kryss og tvers. Diskriminering, rasistisk og ubehagelig oppførsel er aldri på plass. Uansett hudfarge, utseende, kjønn, alder eller en annen gruppering. Hva du eller jeg tenker i vårt eget hode i en ubehagelig situasjon er vår private sak. Hva vi gjør i offentlighet noe helt annet. Disse gutta var sannsynlig høye på et fellesskap som var basert på stor indre ubalanse. Vi vil alltid trives der det blir utøvd respekt, uansett hudfarge eller andre forskjeller. Hurra for kunnskap og respekt.

    2. Brillene var faktisk veldig kule…:)
      Jeg hadde vært redd for guttegjeng sent på kvelden uansett hvilken farge de hadde, men hadde vel bare gått videre selv om jeg hadde hatt lyst til å klype de i ørene…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg