Mors Måte å være Miljøbevisst på…

 

Jeg hadde en prat med mor i telefonen nå nylig.

 

Det har nettopp vært valg!

Mor er nok adskillig mer oppdatert på hva som foregår på den politiske arenaen enn meg.

 

Det ble litt snakk om miljøet, og om hva som virkelig monner når det gjelder å redusere skadelige utslipp av ymse slag.

 

Mor er miljøbevisst på sin måte.

Hun har alltid vært et naturmenneske.

Fysisk aktiv; og nokså foretaksom av seg.

På mange måter passer hun til karakteristikken: “guttejente”.

 

Kjole kan man jo iføre seg i blant, sjøl om man er av det sporty slaget!

Her er mor knapt 17 år. Jeg tror bildet ble tatt da hun var på en tur i England  sommeren 1947.

 

Dagen før vi snakket, hadde hun vært en tur på åkeren.

Der dyrkes det, blant annet, poteter.

Hun hadde plukket rester etter potetopptakinga.

25 kilo småpoteter ble resultatet av “æftasøkta”.

 

“Å lang ti brukte du på det, a?” spurte jeg.

“Å, det vart fell rundt en time, tenkjer je!”

 

Dette er jo også en form for miljøvern.

Altså: Å ta vare på det som blir liggende igjen. Det som ellers ville ha råtnet.

 

Småpoteter er godt det!

Om en koker dem med skallet på, så er de enklere å skrelle.

 

Man kan jo også velge å steke dem i stekepanne.

Da bør de få godgjøre seg i olje eller smør i rundt 10 minutter.

Så kan man krydre med litt maldonsalt, pepper og urter etter smak.

Det er rene delikatessen!

 

Dette bildet er tatt sommeren 2016. Her er mor nesten 86 år.

 

Jeg har publisert det før. 

Ikke akkurat slangemenneske, men ganske så mjuk og ledig…

 

Det er mye snakk om gener.

Noen er født med bedre forutsetninger enn andre, både når det gjelder fysisk og mental helse.

Like fullt tror jeg at det å være fysisk aktiv er vesentlig.

 

Mor har hatt både et stygt armbrudd og et veldig komplisert benbrudd på sine eldre dager.

Hun har trent iherdig for å restituere seg begge gangene. Det har nok absolutt bidratt til at hun ikke har fått store men av disse bruddene.

Det å bevare lysten på å utforske og lære; la seg engasjere…

…er nok ganske vesentlig for å bevare en god mental helse opp i godt voksen alder!

 

 

 

6 kommentarer
    1. Koselige bilder av moren din både før og nå 🙂 Ja folk av den “gamle skolen” er nok ekstra flinke til å bruke “alt”.. Mormor ble jo 99år.. og hun var aktiv på den måten at hun høsta inn alt av bær/frukt og holdt orden i hagen.. tror det er sunnere enn all verdens treningssentre og lignende… Klem <3

    2. Oi så aktiv og flott mor du har Kari 🙂 Nå fikk jeg lyst på stekte nypoteter med bacon på 😀 men det er ikke så mye av det her akkurat nå, kjøkkenet er nemlig bomba hahaha og jeg rydder, har bare en liten bloggpause <3 god lørdagsklæm <3

    3. Jeg liker ikke uttrykket “guttejente”. Dersom ei jente er sporty, nevenyttig og praktisk og ikke ei som triller dukkevogn, får hun ofte hengt på seg uttrykket. Men hun er ei jente! Om en gutt er av den forsiktige, engstelige typen som heller leker med dukker eller noe annet rolig, er det ingen som henger på ham uttrykket “jentegutt”. Det ville vel blitt regnet som mobbing. Jeg synes ikke man behøver bruke det motsatte kjønnet som beskrivelse på variasjonene innenfor et kjønn. Det var sånt man gjorde før, men man bør ikke nå. Det var tanker jeg fikk da mine egne barn hadde en venninne i nabolaget som var nettopp slik. Høyt og lavt, klatret bedre enn guttene i trær, sparket heller fotball enn å drive på med Barbiedukker, etc. Med tiden viste det seg at hun også hadde ADHD, så det kan jo være en del av forklaringen på at hun var som hun var. Men like fullt ei jente.
      Din mor virker forøvrig å være i bedre form enn jeg er, og hun kunne sannelig vært min mor også på alderen. Disse genene man får… 🙄
      Jeg tror forresten bestemoren min også bedrev en slags miljøvern. Plastposer ( sånne små, gjennomsiktige man kan ha mat i, eller til brød) ble ikke kastet, men VASKET og lagt i en kjøkkenskuff til gjenbruk… Man sløste ikke med ressurser før, men jeg synes den dag i dag at det var å dra ting for langt. 🙂

      1. Jeg kan godt være enig i det du skriver om “Guttejente”, men jeg kom ikke på noe annet ord. Jeg har også fått høre det samme om meg, og at jeg er litt maskulin i væremåten.Jeg blir ikke fornærmet av den grunn.

    4. Moren din ser veldig mye ut. Kanskje hun har hypermobile ledd, som meg 🙂 I dag har jeg slått et slag for å holde meg i form i alle fall 🙂 1 mil. Og mye godt å spise 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg