Misunnelig eller…?

 

Jeg kan langt fra skryte på meg at jeg aldri har kjent på misunnelse…

 

Det vil si:

Ønsket at jeg hadde noe som andre har hatt;

enten det har dreid seg om materielle goder,

eller en form for “vellykkethet” 

på andre områder i livet.

 

 

Men…jeg vil ikke si at det har vært noe som har gjennomsyret livet mitt. 

Stort sett evner jeg å unne andre

både materielle goder og det å “få til noe”

 

Jeg er kanskje ikke det folk flest vil kalle “vellykket”,

verken materielt eller på andre områder i livet.

Det skyldes hovedsakelig valg jeg har tatt.

Blant annet har jeg aldri vært særlig ambisiøs av meg…

…og heller ikke giddet å ta all jobben som gjerne

følger med det å bygge opp materiell velstand.

 

Da jeg nylig var “Hjemme hos”

…opplevde jeg at noen av “gjestene” kommenterte:

 

“Ho voks’ itte akkurat opp i fattigdom…”

“Dom hadde tydeligvis bære rå’ enn folk flest…”

 

Visst registrerte jeg at standarden på boligen, og møblene,

var høyere enn hos “hvermannsen” i den tidsepoken.

Det var mens jeg oppholdt meg i dette rommet

at jeg hørte bemerkningene om “rikdommen”…

 

 

Spisestua bar også preg av velstand.

 

 

Kjøkkenet var vel egentlig ikke spesielt luksuriøst.

 

Jeg har sett lignende kjøkken, bygd i samme epoke,

som tilsynelatende har holdt noenlunde samme standard.

 

Det var i grunnen godt å gå rundt der uten å være i følge med noen.

Bruke tid…

Kjenne på atmosfæren…

Se for meg menneskene som levde i disse omgivelsene…

…og forestille meg hva de ulike rommene ble brukt til…

Var det her far satt og leste avisen…

…og kanskje tok seg en sigar, mon tro…?

 

Misunnelse følte jeg slett ikke på…

…mens jeg gikk rundt i huset.

 

Damene som kommenterte…

…hadde det jeg vil kalle et “surt oppsyn”.

Bemerkningene de kom med grenset i alle fall til “sure oppstøt”.

(Slik jeg opplevde det.)

 

Om man har råd til å betale 180 kr for å gå inn på et museum,

så er man antagelig ikke så aller verst økonomisk stilt? 

Tross alt er dette en form for fornøyelse,

og slett ikke noe man er nødt til å bruke penger på…

 

Nå skjønner du kanskje hvem jeg har vært “Hjemme hos”?

 

Ja, dette er barndomshjemmet til…

 

 

…Dronning Sonja!

 

I dag befinner huset seg på Maihaugen.

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg innbilte meg det var Kong Harald jeg så, men da tenkte jeg “hjemme hos Kong Harald er det jo IKKE”, og tenkte te hadde sett feil 😂Klarte ikke tenke lenger.. Gøy å dra dit da 😊

    2. Haha. Det tenkte jeg ikke på. Jeg kan være misunnelig jeg. I den forstand at jeg ønsker meg det samme, men ikke at jeg ikke unner vedkommende det. Finere vær står på ønskelisten for tiden. 12 grader og regn igjen i dag.

    3. Så gøy å se fra barndomshjemmet til Dronning Sonja..har sett litt på tv en gang, men hadde nok ikke gjetta riktig før jeg så “fasit”.. 🙂 Jeg er veldig lite misunnelig av meg, helt fra jeg var barn kan jeg huske at jeg syns det var så gøy når vi var hos noen som hadde det “ekstra”fint..var rike.. men bare fordi jeg syns det var spennende.. Liker meg veldig godt sånn midt på treet jeg..men glad vi ikke har “dårlig rå”selvsagt..men likte den tida da vi måtte betale på lån i stedet for å dra på ferie godt også f.eks..

      1. Ja, jeg tror du var nysgjerrig og eventyrlysten av deg. Litt sånn: Elsket å gå på oppdagelsesferd i fine omgivelser: “En doft av den fina världen”… 😉

    4. Så gøy å få se barndomshjemmet til dronningen! Ja, sånne sure mugger burde nok bare latt være å gå dit, men noen må jo nødt til å klage på noe! Jeg syns det var et vakkert hjem uten for mye fancy! Klem <3

      1. Ja, man kan i alle fall tie stille med misunnelsen sin mens man ER der, og heller surmule for seg sjøl etterpå… 😉 Jeg dro til Maihaugen mest for å se barndomshjemmet til Dronninga. Har jo besøkt Maihaugen før, for jeg bodde jo i Innlandet (Hedmark) i mange år. 🙂

    5. Moro å se bildene fra barndomshjemmet hennes, både i dette og forrige innlegg! Jeg har vært på Maihaugen, men ikke etter at dette huset kom dit. Veldig gøy å gå i området med hus fra ulike tidsepoker! Må ta meg en tur etterhvert!

    6. Ja, det vil jeg virkelig anbefale. Å gå rundt i de husene er som å reise i en tidsmaskin. Jeg liker det veldig godt. Så får en heller lukke ørene for andres misnøye – om en skulle oppleve det! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg