Metoder for “av-virusifisering”!

 

I tillegg til å være ekstra nøye med håndhygiene/ holde anbefalt avstand til andre…

…har jeg utarbeidet mitt eget “av-virusifiseringssystem”!

Det er viktig at man tror på det man driver med.

“Tro kan flytte fjell” sies det!

 

Når jeg kommer hjem fra matvarebutikken, gjør jeg følgende:

 

Vasker all plastemballasje med vann og såpe. Deretter tørker jeg godt med et rent glasshåndkle før pakka havner i fryser eller kjøleskap.

Frukten jeg kjøper gjør jeg likedan med. Appelsiner er jo greie å vaske!

Handlenettene i tøymateriale vaskes også med vann og såpe, og henges til tørk.

De tørker i løpet av kort tid, så det går veldig greit.

 

 

Noen ganger velger jeg å kjøpe pose.

Sjøl om det er lite miljøvennlig, er det praktisk å ha noen plastposer i hus.

For eksempel til restavfall.

Plastposene legges til “av-virusifisering” på balkongen i noen dager.

Tidligere hadde jeg dem på en egen plass inne, men det er jo enda bedre å legge dem utendørs når man har mulighet til det.

 

Jeg har “tjoret” posene fast under verandamøblene…

….så de ikke skal flakse av gårde og spre virus til naboene!

 

Matvarer som er pakket i papir, og annet som ikke kan vaskes, settes til av-virusifisering på egnet sted. Når det har vært i “karantene” noen dager, får det lov til å komme inn i matskapet og “joine” det som er ferdig “av-virusifisert”.

 

Det er viktig å unngå totalt hysteri, så dette får holde!!

Om man blir helt “vill og gæer’n”, så får man jo ikke gjort annet enn å vaske og desinfisere. Da går det på psyken løs, og det er heller ikke bra for immunsystemet.

 

Stort sett har jeg “fred i sjela”.

 

Dessuten koser jeg meg med de “små” tingene jeg kan gjøre…

… i stedet for å sture over alt jeg går glipp av.

 

Jeg savner slett ikke et hektisk “uteliv”.

Jeg har vel ikke vært så aktiv ute på byen heller…

…og har aldri hatt behov for å ha mye folk rundt meg.

Snarere tvert i mot…

 

Det var lang vei til jevnaldrende lekekamerater der jeg vokste opp.

Derfor ble jeg vant til å “aktivisere meg sjøl”.

 

Blant annet leste jeg omtrent alt jeg kom over så fort jeg lærte meg lesekunsten.

(På bildet ser jeg nok bare på tegningene, for det ble vel tatt da jeg var rundt tre år.)

 

Situasjonen som har oppstått, er skremmende og uvirkelig.

Det er virkelig ille på mange måter. 

Samtidig tror jeg…

…at det vil føre til mye positivt på sikt.

Blant annet at vi forurenser mye mindre…

 

Vi har slett ikke behov for alt vi har gjort oss mer eller mindre “avhengige” av. 

Vi kan leve mye enklere, og ta mer vare på det vi har…

Rett og slett verdsette at vi, tross alt som skjer nå, er så priviligerte som vi er!

 

Det må ikke nødvendigvis “skje” så mye støtt…

Om jeg kjeder meg så fort det ikke er fullt kjør rundt meg…

…så har jeg en jobb å gjøre…

…med meg!

 

Innimellom føles det jo litt ensomt å leve såpass isolert som jeg gjør nå…

 

Men jeg tror slett ikke at det er enklere for dem som bor i en liten leilighet sammen med 3-4 andre!

 

Akkurat nå lengter jeg litt tilbake til bygda, skogen, Glomma eller Mjøsa…

…men jeg kan lukke øynene og tenke meg dit…

…fyre i peisen og kose meg her også!

 

 

8 kommentarer
    1. flinke du da :=) nå er ikke vi så ofte på butikken,når vi drar dit bruker jeg tøyposer,sist vi handla havnet alle i vaskemaskina etterpå :=) men maten har jeg ikke vaska,men er nøye med å vaske dører og skapdører,alle dørvridere og skapknotter er jo noe vi alle tar på etter en tur ut,men vi bor nokså beskyttet her på bygda velger jeg å tro da :=) vi bor bare 14 personer her hi hi

    2. Slett ikke dumt det du gjør med avvirus… Jeg er ikke fullt så grundig, men handler grytidlig om morgenen når jeg kommer fra nattevakt og klorifiserer “hele jobben” når jeg er på vakt. Har aldri vært så rent der før vi nattevakter tok frem klorindunken …
      Men du kan vel reise hjem om du ønsker?
      I disse tider er jeg ekstra glad for å bo på landet…

      1. Nei, jeg vil ikke reise hjem nå. Jeg tenker at det er best at flest mulig holder seg der de er. Jeg kan jo risikere å dra med meg smitten. Mora mi er jo en veldig godt voksen dame, så nå blir det bare telefonsamtaler. I alle fall fram til vi ser at det begynner å gå riktig vei. Etter det må vi sikkert fortsette å være forsiktige ei god stund framover. Kanskje vil mange av oss bli mer bevisste på å unngå smittespredning, sånn generelt, men uten å bli hysteriske og livredde for å være nær andre i enhver sammenheng.

    3. Ja,eller ta på sko og gå en tur langs elva 🙂 muligheter her også. Det store spørsmålet fra meg angående avvirusifiseringen er: hva skjer med håndkle du tørker varene med?? 😀 Jeg har gått over til papir, blir så mange håndklær 😀

      1. Ja, langs Akerselva går jo an, men det er mange som tenker slik. Det er ganske stor strøm av folk som går der. I store parker er det nesten alltid god plass. Når jeg har vasket alt som KAN vaskes med vann og såpe, tenker jeg at skumlingene er vasket ned i avløpet. Jeg bruker da et glasshåndkle å tørke alt sammen med. Etterpå går håndkleet på vask. Jeg er jo ingen virusekspert, men jeg tenker at det er slik. At det ikke blir masse virus på håndkledet når maten er grundig vasket først. Dessuten begrenser jeg handling til maks to ganger pr uke, slik at jeg slipper dette “scenarioet” så ofte. 🙂

    4. Så flink du er! Har ikke gjort noe spesielt med varene – posene går i skuffen og blir søppelposer etterhvert! Men ellers blir det mye spriting, vasking av dørhåndtak osv og vasker jo hendene sykt mange ganger hver dag! Jeg er jo på jobb som vanlig – det blir spes mye vasking der! Her hjemme er det jo stort sett bare meg…….. og Ivar innimellom……. klemmer <3

      1. Jeg er permittert nå, så jeg slipper å forholde meg til smitte på jobb: (Aldri så galt). Ellers må hver og en finne “Sin vei” ut over det som er bestemt av myndighetene. Jeg har alltid vært veldig nøye med håndhygiene, både på offentlig steder og når jeg lager mat. Nå er jeg enda mer nøye.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg