Med ved i kofferten…

 

I og med at jeg ikke har tilgang til rimelig ved, eller bil å hente den med, er jeg henvist til å handle småsekker på butikken. Husverten satte igjen noen kubber, men nå har jeg “kosefyrt” opp det vesle lageret som sto under kjøkkenbenken,

 

I dag snør det. Det er sur sno også.

 

Joda, jeg er klar over at det som vi synes er surt og kaldt i Oslo, er barnemat i forhold til det folk langs kysten kan oppleve.

Men til å være her, er det uggent.

 

I dag fant jeg ut at jeg skulle kjøpe en sekk med ved på Kiwi.

Jeg “prøveløftet” en sekk sist jeg var der.

Da innså jeg at å bære med seg den de ca 500 meterne hjem; det hadde vært å ta seg “ved over hodet”! (Det hadde nok helst blitt å ta med ved på slep!)

 

De små grå jobbet på spreng for å finne en løsning på fraktproblemet.

Jeg vil jo gjerne ha mulighet til å fyre med ved for å få den lune varmen.

 

En koffert “foret” med en IKEA-sekk ble redningen i dag!

 

 

Jeg følte meg litt som en Bygdeoriginal, da jeg lesset veden og matvarene i kofferten inne på Kiwi…

…men her i Oslo skal det nok mer til for å bli “sensasjon og samtaleemne”.

Kofferten ble blytung, så jeg måtte ta det i to vendinger opp til leiligheten i tredje etasje, 

Det er ikke heis i denne blokka, men det er helt greit så lenge man er noenlunde lett til bens. Å gå trapper, med tung ballast på slep, er både styrketrening og kondistrening på en gang!

 

For et par dager siden kom jeg tilfeldigvis(?) i prat med en av naboene.

Han bar på en sekk med ved.

Jeg dristet meg til å spørre:

“Hen får du tak i ved hen, a’?”

Det viste seg at han og en annen av naboene samarbeidet om å dra til en butikk der det var adskillig rimeligere ved å få kjøpt. Han fortalte at de hadde tilgang til en varebil.

Og…

…jammen tilbød han at de kunne ta med ved til meg neste gang de skulle av gårde!

 

Noen ganger har man flaks! Dette betyr at jeg får en god del rimeligere ved.

Dessuten blir det adskillig mindre styr for å få den i hus!

 

I mellomtida koser jeg meg med “medbragt fra Kiwi”!

 

Nå får den lettkledde dama over peisen varmet seg litt!

(Hun tåler det; jeg har jo prøvd det ut!)

 

1 kommentar
    1. Veldig koselig med ved og peis..Hadde da vi bodde i huset men ikke her i leiligheten.. Mannen pleide å bestille et lass med ved så vi hadde vedstabbel i garasjen.. Så bra du antagelig kan få det litt rimeligere og uten å måtte bære det hjem senere da.. God helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg