Med Passer… eller Paint?

 

Det hendte ofte at jeg kjedet meg på skolen. Da satt jeg gjerne og tegnet krusesduller. En annen variant var å leke seg med passeren. Jeg lagde blant annet sirkler; som jeg etterpå gjorde om til “blomster”. Hele tida med passeren som utgangspunkt. “Blomstene” ble til slutt fargelagt i alle regnbuens farger!

Det ble jo ganske så ensformig og temmelig lite nyskapende. En passer har nokså store begrensninger for en “Utøvende kunstner”. Den er veldig grei å bruke til å lage sirkler –  og å konstruere vinkler med…

…men jeg har aldri hatt den store interessen for matematikk og geometri.

Om du tar en passer, og setter passerspissen i et punkt, så kan du jo variere størrelsen på sirkelen ved å dra i “armen” på passeren…

Men : Du får bare “gått i ring”!  Du begrenser deg sjøl ved å tegne den samme formen hele tida!

 

Jeg har ingen passer nå…

Derimot så koser jeg med med å tegne i “paint”. Jeg visste ikke om at det fantes et tegneprogram på pcen en gang…

…før jeg “møtte” ei viss dame her på bloggen…

 

JADA – du gjettet riktig!

DENNE Dama!

 

Jeg famlet meg fram. Det ble mange ukontrollerte streker, og utstrakt bruk av “paint- pussegummi”, før jeg syntes det ble moro.

Her er ett av mine aller første “sjølportrett” i paint.  Det er fra 2015. Jeg fant ut at det var enklest å la øynene være lukket. Som “nese” fikk to små prikker gjøre nytta!

Men –  etter hvert har jeg fått mer øvelse, og får til mer og mer!

Frodithen komme stadig med noen nye tips om hva man kan bruke paint -programmet til.

Så koser jeg meg med å leke og eksperimentere. Jeg blir stadig henrykt over hva det går an å tegne!

Man kan jo gjøre HELT enkle ting…

 

For eksempel kan man gjøre som jeg har gjort nedenfor: Bruke “formene” øverst i verktøylinja til å lage sirkler i ulike varianter…

 

 

…om man finner glede i det!

 

Det sinte sjølportrettet jeg nylig brukte i et innlegg…

 

 

…kan jeg ved enkle midler gjøre en god del “yngre”, vennligere, mer nysgjerrig og åpent…

 

 

 

“Så hatten passer” – helt uten  bruk av passer!

 

 

…uten å begynne helt på “scratch” igjen! Det er bare å fjerne, male over og justere!

 

 

 

Dama på bildene nedenfor er jo ikke akkurat noen ung student…

…men hun føler seg ung INNI…

…og er mer nysgjerrig og leken enn hun har vært på lenge!

 

 

Jeg synes jeg ser “snillere” ut når jeg tar av meg brillene, men jeg blir mye mer “klarsynt” når jeg har dem på! 😉

 

 

Å gå fremover…

…handler først og fremt om å sette det ene benet foran det andre…

Det er i alle fall en begynnelse!

Så kan man ta noen avstikkere og sidespor underveis…

…hvis man vil…

 

Det verste er å oppdage at man bare blir gående i ring…

…og at de samme temaene gjentar seg i ulike variasjoner!

(Jeg kommer trolig aldri til å tegne med passer igjen!)

 

 

 

 

 

 

 

 

#paint  #sjølportrett

4 kommentarer

Siste innlegg