Mareritt i konserthuset?

 

Ludvig van Beethoven er en av mine favorittkomponister – i alle fall når det kommer til klassisk musikk.

Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvorfor, men musikken hans er både mektig og melankolsk.

Når jeg vet at han skrev flere av de store verkene etter at han hadde mistet hørselen, så blir det ikke akkurat mindre imponerende!

 

I går var jeg så heldig å bli bedt med den yngste “nissekusinen” og mannen på konserthuset.

På programmet sto forestillingen: “Beethoven’s Nightmare”.

 

Duoen “Igudesman and Joo” er mennene bak dette showet.

Med på laget hadde de Oslo Filharmoniske Orkester.

Det er ingen tvil om at dette er eminente og høyst begavede musikere!

(Både duoen og orkesteret)

Så er det vel humoren og “galskapen” som kanskje er Igudesman og Joo’s fremste varemerke.

 

Duoen har begeistret kritikere og publikum over store deler av verden.

(Men jeg må tilstå at jeg har gått glipp av akkurat det. Jeg hadde ikke hørt om dem før i går, til tross for at de har 45 millioner visninger på You Tube!)

 

Men…helt ærlig:

Etter min smak ble det vel mye bajaseri

…og litt lite Beethoven.

Visst er det flott at noen går nye veier. Altså at det ikke bare blir det tradisjonelle, stive og nokså høytidelige som vi ofte forbinder med fremføring av klassisk musikk…

Det er bare det at jeg synes musikken i seg sjøl er så vakker.

Så…

…derfor ønsket jeg etter hvert at det skulle komme noen numre der jeg bare kunne nyte å lytte til musikken, uten at det skulle være så mye “Action” (i form av briljering og “bajaseri”) nesten hele tida.

 

Jeg tok ingen bilder under selve konserten, men her er et lite glimt av kulissene:

 

Åse Kleveland var konferansier.

 

I og med at publikum hovedsakelig besto av ansatte i Norsk Hydro, snakket hun en del om Sam Eyde og Kristian Birkeland.

 

Jeg fikk lyst til å vite mer, så jeg leste om både Eyde, Birkeland og “lysbue – prosessen” da jeg kom hjem. 

 

Jeg synes Åse Kleveland er ei flott dame! Ikke minst har hun en særpreget og vakker sangstemme.

 

I videoen prøver jeg meg på en aldri så liten “parodi” på Åse Kleveland og Grand Prix -slageren fra 1966: “Intet nytt under solen”.

Vel…ikke så kolossalt vellykket, kanskje…?

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hei på deg og godt nytt år Kari!
      Fin video 🙂 !!

      Og Klevland er ei flott dame med en vakker stemme – det er helt sikkert 🙂

      Ønsker deg en herlig dag!

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg