“Man skal da ikke sitte alene på julekvelden…”?

 

Er man mislykket, sær og rar om man velger å feire julekveld (eller Nyttårsaften) alene?

 

En ung kvinne skrev nylig en artikkel som ble publisert i Aftenposten.

Innlegget handlet om hennes pappa, som helt frivillig har valgt å feire julekveld alene de siste fem årene.

Det er mange som har delt innlegget på facebook.

Om du ikke har lest det, finner du det  HER.

 

Jeg feiret julekveld alene for andre gang nå i år.

Det var helt frivillig.

Jeg måtte ikke…

Mange synes nok at det er rart…

…for man SKAL liksom ikke like å være alene på julekvelden.

Det er litt tabu…

…og man kan fort bli sett på som både sær og egoistisk.

 

Om man blir invitert til noen, og takker nei, så er det ikke usannsynlig at de som inviterer reagerer med å bli fornærmet:

Å jasså, så du vil heller sitte der alene enn å være sammen med oss?”

(Jeg har ikke opplevd dette, men jeg vet at det kan skje.)

 

Når man har mindreårige/hjemmeboende barn, kan man ikke velge bort det sosiale på en slik kveld.

Men…mange enslige i min aldersgruppe har faktisk muligheten, hvis det er det de helst vil.

 

Det gir meg en trygghet å vite at jeg kan kose meg alene på en julekveld…

…at det ikke er noen krise på noe vis!

Mange er så redde for å være alene på høytidsdager.

Julekvelden er en dag da familier samles.

Nyttårsaften er mer en “Vennedag i festlig lag”. Er man i et parforhold, så er det naturlig at man inviterer gjester /drar på besøk  sammen med kjæresten.

Sist jeg hadde kjæreste, (et forhold som varte i nesten fire år) feiret jeg aldri julekveld sammen med ham. Jeg prioriterte min egen familie den kvelden. Nyttårsaften feiret han og jeg imidlertid sammen noen ganger.

 

Jeg har jo ikke sittet alene hele jula. DET hadde nok vært litt stusselig.

Som ung voksen opplevde jeg romjuler der det skjedde noe sosialt nesten hver dag. Noen ganger ble det nesten for mye av det gode. Jeg er nemlig av dem som trives best med å ha noen åpne felt i kalenderen. 

 

Jeg skal feire Nyttår alene i år…

Det har jeg også prøvd før, og jeg er ikke lei meg for det!

Den første gangen jeg feiret nyttår alene, var jeg nyseparert. Da føltes det ganske rart og tomt. Den kvelden rant det noen tårer, det må jeg innrømme…

Denne nyttårskvelden kommer jeg nok ikke til å være spesielt trist.

Jeg skal kose meg med god mat og tenne lys, slik jeg gjorde på julekvelden!

Rett over nyttår får jeg venninnebesøk. Dessuten skal jeg delta på andre ting jeg ser frem til! Jeg vet at 2019 sannsynligvis blir et år “med blanke ark og fargestifter tel”. Forresten så er akkurat DET veldig mye opp til meg!

 

 

En gang får jeg kanskje oppleve å feire nyttår med en kjæreste igjen?

Det er langt fra noen krise om det ikke skjer…

…men det er best ikke å vite!

 

Å være i et parforhold der likegyldigheten har gjort sitt inntog,  er mye verre enn å være alene.

Jeg tror at mange velger å bli i forhold som for lengst har gått ut på dato…

…av frykt for å bli ensomme og “utenfor felleskapet”.

 

Men…

…om man er i et forhold der man vet at det er noe godt og solid i bunnen…

…så er det veldig spesielt å gå inn i et nytt år sammen!

 

 

 

18 kommentarer
    1. Hei på deg 🙂 Det er å velge å være i eget selskap er liksom tabu, kanskje fordi så mange er ensomme? Jeg vet ikke men jeg blir i alle fall fort sliten og det er ikke digg når man har masse folk rundt. De beste stundene er jeg faktisk alene med kreative ting 🙂 Bare å åpne øynene og se at det finnes et alternativ til å være trist og ensom nemlig alene og glad <3 Sender over en diger klæm <3

      1. Takk! Jeg kan også ha veldig fine stunder når jeg er i det kreative,”Ensomme” hjørnet! Det betyr ikke at jeg ikke også kan ha veldig gode stunder sammen med andre!Det beste er å ha valgmulighet til både ensomhet, tosomhet og flersomhet! 🙂 Klem <3

    2. neida,jeg synes ikke det er det minste rart å ville feire julen alene,i år sa vi nei til alle våre barn,julekvelden ville vi være alene,min svigermor bor i etasjen over oss,men har valgt å spise alene dei siste 17 årene ,så det er jeg vant til :=) for mye støy over mange dager er mer travelt enn koselig for alle parter,jeg tror media ,tv,radio ,ukeblader er med på å sette altfor høge forventninger i folket,men jeg liker det litt roligere rundt meg slike dager,tenker du får det fint du også ja :=)

      1. Jeg synes det er modig av dere å si nei til ungene. Dere er jo to og har plass. I år ble jo jula tung for dere, og da er det godt å slippe å skulle stelle i stand til mange.Jeg har så liten leilighet at her kan jeg uansett ikke ha så store kalaset. Kan nok “Trøkke” inn 8-9 stk, men da må noen sitte på “Pinnstoler”. Jeg tror ikke jeg kommer til å feire alene hver jul framover, men det er godt å vite at det er et helt ok alternativ! 🙂 Jeg er ikke så glad i tv som står på som bakgrunnsstøy og masse telefoner som blinker rundt bordet. Da kan jeg velge å være alene og slappe av i stedet! Jeg synes julekvelder og selskapelighet var triveligere før vi fikk mobiler, men jeg må jo innrømme at jeg titter på min egen innimellom også! 🙂

    3. Alene er ikke nødvendigvis det samme som ensom. Ensomhet er vanskelig for mange, men det å være alene by choise, er for noen et valg. Det bør være helt legitimt å få lov til å velge selv.
      Ønsker deg et godt nytt år.

    4. av og til er det bedre aleine enn å føle seg ensom blant mange:-)Vi er alle ulike.Nokon har ingen å feire jul med,og har ikkje noko val.Andre gjer det fordi dei vil:-)

      1. Det er akkurat det som er vesentlig i denne sammenhengen. Jeg har et valg. Jeg er mobil og kan reise på besøk hvis jeg vil. Alle kan ikke det. Uansett: Om man sitter hjemme alene uten mulighet til å treffe noen: Man kan velge å være sint og bitter, eller prøve å gjøre det best ut av det som ER. Ikke lett, men likevel viktig! 🙂

    5. Velger man å være aleine må vel det være like ok som de andre dagene i året er min mening. Jeg har vært aleine både jul og nyttår, og det har jeg gjort av fri vilje. Og jeg er helt enig med sistate ditt om at trives man i eget selskap er man skjelden aleine. Håper vi møtes i 2019 Kari. Godt nytt år til deg. Klemz

    6. Så kloke tanker fra en klok dame. Kos deg!!!! Jeg titter bare innom her på årets siste dag og ønsker deg en vakker nyttårsaften og et godt nytt år.

    7. Håper du koser deg..nyter kvelden i ditt eget selskap. Her sitter jeg og hører radio….kos deg med kvelden. Godt Nytt År.

    8. Synes det er så fint du forteller om det, og ja det er stor forskjell på å være alene og å være ensom…
      Ønsker deg godt nyttår!

    9. Å joda – klart man kan sitte alene både julaften og nyttårsaften, om det er det som er toppen for en sjøl! Du fant din løsning – iallfall i år – helt topp syns nå jeg……… Nå har jeg endelig noen timer aleine for første gang på 14 dager……… det er MØE greit! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg