Lykkepille -preparat = Lykka på et fat?

 

Jeg liker jo godt å leke med ord…

…og jeg mener at det går an å ha litt humor med det meste. I alle fall er det lov å leke “Rimsmed”!

 

Det var definitivt ikke spesielt moro å være nærmest invalidisert av angst, og gå på lykkepiller…

…men for meg var DET også et av livets kapitler.

 

I dag er det mange år siden jeg sluttet med både Seroxat og den beroligende pillen Sobril…

…så jeg har fått en viss avstand til det.

 

Jeg er ingen innbitt motstander av å bruke medisiner mot psykiske lidelser.

Men: Pillene fjerner jo ikke ÅRSAKEN til at noen utvikler angst og depresjon. De bare demper symptomene.

 

Her er et lite Lykkepille-dikt med Happy Ending!!

 

 

 

 

Nei, jeg sitter ikke med noen “fasit”.

 

Jeg brukte “lykkepiller” i åtte år. Deretter gikk jeg alltid med Sobril i veska i flere år. De ble ikke bare liggende i veska heller; de ble flittig brukt! Siden våren 2011 har jeg klart meg uten “angstfordrivere”.  Jeg føler ikke at jeg lever et begrenset liv mer. Det er i alle fall svært sjelden at det er angst som stopper meg.

 

 

10 kommentarer
      1. Ja, om man har nytte av det, så kan det være en krykke i en periode. Mange opplever at bivirkningene blir så heftige at gevinsten blir minimal. Jeg ble (blant annet) veldig trøtt og likegyldig og la på meg i hvert fall 8-10 kg.

    1. Helt sant det bare demper og ikke tar bort noe! 🙂 Jeg synest det er altfor mange som går på piller altfor lenge. Jeg syntest det bør være siste utvei, og kun over kortere perioder med behandling og tett oppfølging av medisinene. Og ja, det er mange bivirkninger (individuelt selvsagt). For noen kan det sikkert hjelpe med medisiner, men veldig mange har nesten null effekt og mye bivirkninger. Hehe, jeg vet jeg er kritisk her. Men føler det er så utrolig vanlig å gå dag ut og dag inn på slikt. Glad du er uten nå <3

      1. Jeg også! Jeg TROR det er en del placebo-effekt med de pillene. Man TROR det virker…og så “virker” det. Farlig å være skråsikker her, men at reseptblokka ofte sitter litt for løst når det gjelder antidepressiva, DET tror jeg.

    2. Av og til så kan det være godt å legge litt lokk på alle følelsene som er vanskelig å sortere…
      I alle fall i perioder. Jeg har aldri brukt noen form for angst- eller lykkepiller selv, men har flere i nære relasjoner som bruker fast eller i perioder, og opplever at det gjør sin “misjon”…

      1. Så spørs det om det er “Placebo-effekt” eller om det VIRKELIG hjelper? Jeg må innrømme at jeg har blitt veldig skeptisk til antidepressiva og “lykkepiller”;både ut fra det jeg sjøl har erfart og ut fra hva jeg hørt av enkelte andre som har brukt det. Men: Om noen føler de har effekt av det, så er jo det bra. Ingen har rett til å dømme den som tyr til piller når de sliter periode, men det tar jo ikke bort årsaken.

    3. Veldig flott dikt Karidansen <3 Ja, litt skjelvne er vi alle innimellom, og det er bare menneskelig. Jeg er jammen glad du ikke trenger noe piller mer, men finner lykken i deg selv og rundt omkring <3 Og glad du er flyttet til byen og blitt min venn <3 KLemmer <3

      1. Tusen takk! Ja, jeg er glad jeg slipper å bruke medisiner av noe slag nå. Jeg var glad jeg hadde en “Angstfordriver” da jeg slet som verst, men det løste jo ikke noe. Om man sliter VELDIG med nattesøvn over tid, så tenker jeg at det kan være ok å ha en nødløsning tilgjengelig, for en blir jo småsprø av ikke å få sove over tid, men det beste er om en klarer å finne ut av det og klare seg uten etter hvert.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg