Livsglede! Dans, dans, dans!!

 

Jeg har sett på noen dansevideoer med et eldre ektepar som danser swing.

(Eller er det  boogie?)

 

Noen steder står det at han er 94 og hun er 91.

Det får jeg bare ikke til å stemme.

De virker en god yngre;  og særlig hun!

Så har jeg funnet ut at han antagelig er litt over 70, mens hun er i slutten av 60-årene.

 

Det henger litt mer på greip ut fra slik de ser ut.

Men…de er uansett utrolig spreke.

Om de hadde vært 20 år yngre, så hadde de likevel hatt ganske god kondis og spenst!

 

Jeg blir inspirert av slikt, og tenker at det er håp for flere…

 

“Heisann og hoppsann!”, sa Kjerringa!

 

Jeg har alltid vært glad i å danse.

Jeg har noen få swing- og bugg-kurs på samvittigheten…

Ellers er jeg nok mer glad i å “Finne på moroa sjæl”; altså bare “Tulledanse”!

 

Under her ser du en video av paret jeg skrev om øverst i dette innlegget:

 

 

En ting er at de er kjempeflinke til å danse.

Det jeg imidlertid legger aller mest merke til, er livsgleden og humoren de utstråler!

Den dama har virkelig glimt i øyet.

En trenger ikke være ung og sylslank for å være skikkelig sexy!

 

Dansetreninga gjør jo sitt til at de holder seg så spreke.

 

Minst like mye handler det om lekenheten de legger for dagen…

…og det at de virker så sprelske og smågærne!

De tar ikke seg sjøl så altfor høytidelig, liksom!

 

Jeg danser mye!

Nesten hver dag setter jeg på musikk og hopper og spretter litt.

Når jeg i tillegg tar 15-20 minutter med yogaøvelser, så og si hver morgen, så merker jeg at det gjør godt for skrotten min.

Ryggen er blitt mindre stiv.

Generelt har jeg blitt litt mjukere, sterkere og smidigere.

Det er ikke snakk om revolusjonerende framgang, men nok til at jeg kjenner forskjell fra da jeg begynte med yoga for et par måneder siden.

 

I og med at jeg bor i tredje etasje, i ei blokk uten heis, får jeg “trappetrim” hver dag.

Trappa tar jeg i to og to trinn.

Det var nemlig en som tipset meg om at det var super trening for lår-musklene!

 

Å gå tur er bra.

Men…minst like viktig er det å trene styrke og balanse.

Særlig for oss som begynner å dra på åra!

Vi må regne med litt “svinn”, men det går an å bremse aldringsprosessen ved å sette av tid til å trene styrke og smidighet.

20 minutter om dagen betyr 2 timer og 20 minutter i uka!

Om jeg i tillegg går i snitt 20 minutter om dagen (i raskt tempo), så blir det bra!

Både kroppen og sjela har godt av det. Vi henger jo i hop!

 

I videoen under her danser jeg litt!

Det viktigste er å ha det moro!

 

 

 

6 kommentarer
      1. Moro å få danse litt for den som sliter med å stå og gå også. Jeg kan ikke så mange trinn og turer,men jeg har nesten aldri noen å danse med heller!😉

    1. ikke ofte jeg danser lenger..vrikker litt her hjemme da.. Herlig å se danseglede og det paret var gode dansere ..og ser at du har dansegleden og glimtet i øyet også 🙂 Jeg trener så si ikke lenger..men blir litt bøying og tøying når jeg skal ta bilder av blomster f.eks..også går jeg så si alltid trappa opp til fjerde etasje hvor vi bor når jeg har vært ute et ærend..og har jeg noe å bære på skal det være veldig tungt om jeg velger heisen.. God helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg