Litt VEL rasjonell…?

 

Jeg kjøpte adventslys (og fant fram adventsstaken med englene)

i slutten av november.

Sjøl om jeg har forenklet både julepynting og julefeiring de siste åra,

holder jeg på noen tradisjoner i førjulstida…

 

Men…i stedet for å tenne ett og ett lys,

har jeg pleid å spare alle fire til siste søndag i advent…

Med andre ord slipper de å “stå og skinne for seg selv”

 

I år var jeg bortreist den siste uka før jul…

Derfor var jeg ikke hjemme på Den Store Adventslystennedagen…

 

Da jeg kom hjem, få dager før jul, tenkte jeg:

“Nå kan je likså gøtt læ’bli å tenne lysa…

…så kan je bruke døm oppatt tel neste år!”

 

Som tenkt så gjort…

Adventslysene ble derfor behørig pakket bort…

…uten så mye som å ha vært i nærheten av ei fyrstikk…

 

De dyprøde julelysene tente jeg i går kveld.

De skal få lyse opp i stua her i hele romjula…

…eller så lenge de varer…

 

Det er vel grenser for hvor rasjonell og snusfornuftig man skal være…

Gjenbruk av adventslys bør kanskje ikke bli en fast tradisjon…?

I alle fall så lenge man ikke er pukka nødt

til å spare på alt som ikke er helt nødvendig….

 

De røde julelysene ser nesten lilla ut på bildet, men de er dyp røde!

(Akkurat sånn rødfarge som jeg liker veldig godt – dyp bringebærrød!)

 

For å unngå at de nedpakkede adventslysene går i glemmeboka,

(slik at jeg likevel ender opp med å kjøpe nye til neste advent)

har jeg lagt inn en aldri så liten påminnelse til meg sjøl i kalenderen:

 

 

 

5 kommentarer
    1. God romjul Kari!
      hehehe ja da har du adventslys til neste år da vettu 😀 Helt innafor det!
      Og dyprøde lys må det være 🙂
      klem

    2. Hihi, smart å legge huskelapp for neste år….! I år er nok første året på lenge at jeg har tent et og et lys, og brent dem hver morgen hele advent! (og fortsatt, for å få brukt dem opp….)! Kos deg videre – klem 🙂

    3. Kan nok være smart med en påminnelse i kalenderen på mobilen… Det må i alle fall jeg gjøre om jeg skal huske noe, for ligger det ikke i kalenderen, eksisterer det ikke. Jeg har droppet advent og går rett for jul enten per 1 søndag i advent eller 1 desember, kommer ann på hvem som er først. Ikke er det minimalistisk heller, et ordentlig nissehus, hihi 🎅🤶 Ønsker deg en fortsatt fin romjul 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg