Litt for Lettvint “takke”-løsning?

 

“Takk for gaven!”

“Takk for meg, og takk for det jeg har fått!”

Foreldrene mine var nøye med dette.

Jeg skulle takke når jeg fikk en gave.

 

Når far kom og hentet meg

etter jeg hadde vært i bursdag hos klassekamerater,

fikk jeg alltid det samme spørsmålet da jeg åpnet bildøra:

 

Har du sagt takk for deg, og takk for det du har fått?”

Hadde jeg glemt det, måtte jeg gå tilbake.

 

Det som gjaldt, var å fremføre takken til mor i huset.

Det var gjerne hun som hadde bakt og servert.

Jeg rakte fram handa og neide.

 

Jeg syntes det var flaut å måtte gå tilbake å gjøre dette.

Men…som voksen tenker jeg at dette var en fin påminnelse 

om viktigheten av å takke.

 

Det handlet jo også om å vise alminnelig folkeskikk…

 

Jeg synes også at det er en fin vane å takke for hilsener

og å svare på meldinger.

Når det kommer til meldinger,

så handler det jo sjølsagt om hvilke type meldinger det er.

Gjelder det en beskjed, er det fint å få et “Ok” eller en “Smiley”

som en bekreftelse på at meldinga er mottatt.

 

Før kunne jeg kommunisere mye via meldinger.

Det gjør jeg sjeldnere nå.

Meldinger er best egnet til korte beskjeder

eller som et lite livstegn.

 

I de første åra jeg blogget,

svarte jeg på absolutt alle kommentarer jeg fikk på innleggene jeg la ut.

Det kunne utvikle seg til lange dialoger i kommentarfeltene i blant.

Jeg var også en flittig gjest i andres kommentarfelt.

 

De siste årene har jeg dabbet av når det kommer til kommentarbiten.

Jeg kommenterer fortsatt, men i mindre omfang enn før.

Det kan være at jeg blir spesielt engasjert av et innlegg.

Når det gjelder bloggere jeg har hatt mye kontakt med,

handler det gjerne også om at jeg vi stikke innom

for “å se hvordan det står til”.

 

Jeg synes også det er koselig å få kommentarer på egne innlegg.

Jeg leser dem alltid,

men jeg gir ikke alltid respons lenger.

 

Jo, jeg kjenner litt på det…

…at jeg “burde” fordi det er alminnelig høflighet.

Men…

…det er en avveining.

Hvor stor del av bloggen handler om det “sosiale”?

Er det egoistisk å prioritere å skrive innlegg

framfor å svare på kommentarer?

 

Det finnes ikke noen fasit på dette.

 

Akkurat i dag følte jeg for å lage en liten “Felles-takk”, 

for å vise at jeg setter pris på å få respons på innlegg i blant.

Dessuten har jeg vært rimelig slapp med å svare den siste uka.

 

Dette er en “lettvint-løsning”, men like fullt et “Takk”!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg kommenterer heller ikke så mye. Bare når jeg føler for å kommentere. Ikke bare for å vise at jeg har lest.
      Når det kommer til eget kommentarfelt prøver jeg å svare de fleste.
      Men det er meg. Tenker sjelden over om jeg får svar på mine kommentarer.

    2. Jeg svarer bestandig i egne kommentarfelt, hvilket har mye å gjøre med at bloggen i betydelig grad er båret av meningsytringer og/eller at det fyres opp til debatt.
      Hva andres kommentarfelt angår, syntes jeg det er hyggelig å avsette et aldri så lite ‘fotspor’, så fremt jeg husker på det 🙂

    3. Ja, man blir aldri “enig” om hva som er riktig her 😀 Jeg synes det er mer “høflig” å besøke andre blogger og skrive en kommentar der, enn å bruke tid på å skrive svar på min egen side på de kommentarene som kommer inn. Men alle mener forskjellig om sånt. JEG har ikke tid til alt, så må bare prioritere sånn som jeg liker det 😀

      1. Jeg er enig med deg. Viktigere å kommentere hos andre i ny og ne enn å svare på kommentarer på egen innlegg. Men… det er slik jeg (og du) føler det. 🙂

    4. Bare koselig, Kari – jeg svarer foreløpig på alle kommentarer – syns det er artig! Og jeg kommenterer oftest alle dere vennene……..! Syns det er gøy å følge med – vi er så forskjellige alle sammen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg