Late spørsmål= Strengt Forbudt!!

 

Som nevnt har jeg begynt på skrivekurs…

 

Kursleder Ida Jackson er streng.

Det er en del ting som ikke er “lov”.

Deltagerne ble informert om skrivekurs-lovverket før oppstart.

 

På “forbudt-listen” står blant annet:

 

“Late Spørsmål”!

 

“Ikke spør om tekniske ting du kan google deg fram til!”

 

Jeg følte meg truffet!

For:

Jeg visste nemlig om ei som kunne ha

funnet på å spørre om nettopp sånne ting.

 

Ida er ganske smart i grunnen.

Hun vet hvilke ord hun skal bruke.

Hadde hun sagt: “Dumme spørsmål”

så er det nemlig ikke sikkert

at jeg hadde blitt skremt.

 

For meg er det nemlig enda verre

å bli tatt på fersken i å virke lat

…enn i å virke “stutt i hue”.

 

Det siste er jeg liksom litt uskyldig i…

…men latskapen finnes det ingen unnskyldning for!

 

Det aller verste er sjølsagt

å bli oppfattet som begge deler!

Altså:

Både trang i nøtta…

…og gudsjammerlig lat!

 

I og med at jeg er nokså blond,

så er jeg muligens litt unnskyldt

når det gjelder begge deler?

 

I dag har jeg googlet:

“Hvordan telle ord i et dokument på google disk.”

 

Vi skal nemlig sette oss skrivemål.

Blant annet innebærer dette

at vi skal skrive et visst antall ord hver dag.

 

“Stutt-i-hue”– Kari gjorde seg litt gjeldende akkurat der.

 

I over ei uke har jeg nå sittet med pekefingeren

og telt iherdig på pc-skjermen.

 

Den ble full av fingeravtrykk

ettersom jeg ofte touchet skjermen mens jeg telte…

 

I tillegg syntes jeg det ble nokså slitsomt.

Ikke minst ble jeg veldig opphengt i den tellinga.

Jeg kom stadig ut av det,

og måtte begynne å telle på nytt.

 

Dypt konsentrert…

 

I ettermiddag slo det meg:

“På bloggen står det å’

mange ord det er i innlegga!

Det jo væra et slags tellesystem

for andre typer dokumenter å’?

 

I løpet av 30 sekunder hadde jeg lært noe nytt.

Det er jo bare å trykke på “verktøy”,

så kommer antall ord opp på et blunk.

 

Det visste sikkert de fleste av dere fra før.

 

Nå er også jeg medlem i foreningen:

“Vi som ikke behøver å bedrive

manuell ordtelling mer.”

 

Nå har det seg slik, at det ikke bare er tekniske ting

jeg må google når jeg går på skrivekurs.

 

Jeg snakker definitivt ikke “akademiker-språk”.

Derfor skjer det ganske ofte

at jeg ikke er helt sikker på betydningen av

alle ordene Ida bruker i video-forelesningene.

 

Ja, jeg synes det er flaut!!

 

Men…så er det er jo selvfølgelig bare å…

 

…google!!

 

Jeg sitter her med post-it-lappene mine

når jeg ser på kurs-videoer.

Så stopper jeg filmen ved behov

og noterer ned ordene

jeg må finne ut betydningen av.

 

Den siste uka har det blitt lite blogging.

Jeg skulle jo liksom ofre meg

for (skrive)kunsten heretter.

 

Min tanke var,

at det ble for mye tid foran tastaturet

dersom jeg både skulle skrive “noe ordentlig”

og i tillegg blogginnlegg!

 

Men…

…så fant jeg ut noe knupplurt:

Noen av tekstene jeg skriver “på ornt’li”

kan jo bli blogginnlegg!

 

Jeg er nemlig ikke i gang med noe bokprosjekt.

I hvert fall ikke ennå.

 

Jeg vil “bare” utforske og lære!

 

 

 

7 kommentarer
    1. Så spennende med skrivekurs. Begrepet late spørsmål er nytt for meg, men i aller høyeste grad relevant, haha! “Den som ikke spør, får ikke vite noe”, har jeg tenkt… Må bytte “spør” med “google”, skjønner jeg🙂Lag deg en fin mandag!

    2. du utvikler deg stadig vekk du ,jeg hadde sikkert vært mer blåst i hue enn du ,hadde ikke kommet på hvordan jeg skulle telle ord jeg nei :=) ønsker deg lykke til da med skriveprosjektene fremover

    3. He, he, bra du slipper å telle. Jeg testet meg for en stund siden og var helt stolt da jeg kom opp i 50 000 ord. Og det beste, jeg kjedet meg ikke. Jeg meldte meg også på et skrivekurs i høst, men det har dessverre ikke blitt prioritert. Og takk og lov for at vi har google, der er jeg også ofte innom. Lykke til med kurset <3.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg