Kvinner trenger venninner

 

Jeg har aldri vært en del av en stor venninnegjeng.

 

Tvert i mot har jeg sjelden fått innpass i “Gjengen”.

Ikke har jeg gjort så mye for det heller.

Jeg har trivdes best i små grupper.

 

Unntakene har vært når jeg har deltatt på “kvinnekurs”,

men det blir en annen type setting.

 

Jeg har alltid hatt noen få, veldig nære venninner i livet mitt.

Det er viktig å ha minst ei venninne som jeg kan snakke om det meste med.

 

Frodithen er jo ei sånn venninne.

 

Vi kan snakke om alvorlige tema…

…fortelle, drøfte og reflektere…

…og så kan vi så absolutt også fjase og fnise som noen fjortiser!

 

(Sjøl om vi er “femtiser” begge to!)

 

 

Femtis-fjas…

 

Siden mars i fjor har jeg hatt nokså begrenset mulighet til å møte venninner.

Det har vært Frodithen og (Nisse)kusinene som har vært mitt “møte-nettverk”.

 

Jeg håper at det blir enklere å reise innenlands igjen snart.

Uansett unngår jeg nok reisevirksomhet og kollektivtrafikk en stund til.

 

Men…telefon og internett-kontakt er en god erstatning

når det ikke er enkelt å møtes på “normalt” vis.

 

I boka “Hva kvinner vil ha. Hva menn vil ha”

(Forfattet av John Gottmann og Julie S. Gottmann)

er ett av kapitlene (“Bestevenner for alltid. Forstå kvinner og vennskap”)

viet dette med kvinner og venninneforhold. 

 

Gottmann henvender seg til menn i denne sammenhengen.

Her er et sitat fra boka:

“Det har seg slik at kvinnene får noe fra sine venninner som de ikke kan få fra deg.

Du kan finjustere bølgelengden dag ut og dag inn, og det er sjølsagt kjempebra for forholdet ditt, men kvinner trenger likevel selskap med andre kvinner og støtten det gir dem. Dette er det hun får fra venninnene sine og som hun ikke kan få fra deg, og det er livsnødvendig. Du vil at kvinnen du er sammen med skal være alt hun kan bli – lykkelig oppfylt og tilfreds. Da trenger hun støtte fra andre kvinner. Så enkelt er det.

Det er også viktig for helsen hennes.”

 

Jeg har vært single i mange år. Det er flere år siden jeg hadde hjemmeboende barn.

Jeg “forsømmer” derfor ingen om jeg tilbringer tid med venninner på fritida.

 

I de årene jeg var gift og hadde små barn, ble det sjølsagt mindre tid til venninner.

Jeg følte imidlertid at jeg hadde god støtte fra min ektefelle

når det kom til det å bruke tid sammen med venninner.

Det var ikke alltid jeg var like støttende og velvillig den andre veien…

det klarer jeg tydelig se i dag.

 

Jeg har opplevd det motsatte:

Altså menn som har kommet med sure kommentarer som:

“Du og disse venninnene dine…”

 

I følge Gottmann har en mann som er i et parforhold (som regel)

fordeler av at kvinnen har venninner.

De fungerer rett og slett som en “avlastning” for ham.

Han slipper å dekke opp så mye av prate/pludre-behovet

som mange av oss damer har.

 

Så…både menn og kvinner har fordeler av at kvinner har gode venninner.

 

(Og da mener jeg virkelig gode venninner, som løfter hverandres energi…

…i stedet for å bruke mye tid på f.eks å klage på partnerne sine,

og gi hverandre “medhold” i så måte!)

 

Og…

…de fleste menn trenger å ha kompiser

som de kan gjøre hyggelige ting sammen med!

 

 

9 kommentarer
      1. Ja, menn flest er kanskje mer på “Gjøre en aktivitet sammen” , men de trenger antagelig sine kompiser like mye som vi trenger våre venninner. Det er bare på en litt annen måte. 🙂

    1. Ja det er jeg enig i.
      Jeg har en venninne som løfter meg og jeg løfter henne – vi betyr veldig mye for hverandre.
      Jeg har på en måte TRE venninner som har fulgt meg hele livet… nesten…. Og de er viktige for meg. Jeg er nok ikke i noen gjeng, og trenger det ikkeheller, men kjenner mange…

      Lag deg en fin mandag kjekke du 🙂 klem

      1. Det er nok viktig å ha mer enn ei venninne, men en trenger ikke nødvendigvis ha så mange. Utenom “Familie-venninner” så har jeg bare ei nær venninne som har fulgt meg det meste av livet. Det vennskapet har vart i mer enn 35 år. 🙂

    2. Helt enig – vi trenger ei god venninne! Akkurat der er jeg ute og kjøre litt akkurat nå – men jeg har ei på lur! Ei som alltid er der! Takk for flott innlegg – klem 🙂

      1. Takk! Det går jo litt i bølger. Noen ganger trenger vi bruke fritid helt alene også, men det er viktig å ikke gå seg helt bort i ensomhets-skogen! 😉 Venninneforhold er viktige, så de må vedlikeholdes på ett eller annet vis. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg