Kvart svensk?

 

Jeg liker godt å ta en tur til “Søta Bror”.

 

Nei, jeg drar ikke over grensa for å få tak i billigere mat.

Det er bare det at jeg synes det er fint å være i Sverige.

Dessuten har jeg en forkjærlighet for det svenske språket.

 

Jeg var stor fan av både “Pippi Langstrømpe”, “Emil” og “Vi på Saltkråkan” da jeg var lita.

Det er jeg i grunnen fortsatt!

 

I fjor var jeg i Gøteborg. I vår var jeg en tur i Stockholm. Begge deler frister til gjentagelse.

 

Under en samtale i dag, fant jeg ut at min nye arbeidsleder også er begeistret for Sverige og det svenske språket.

 

I sakens anledning fant jeg ut at jeg ville opplyse henne om at jeg faktisk har svenske aner:

Jeg: “Oldefar min var svænsk; så je er…

…kvart svænsk!

 

Arbeidsleder(med glimt i øyet): “En åttendedel!”

Jeg:(Etter fem sekunder med intens tankevirksomhet)

“Ja, det stæmmer nok det!”

 

Jeg har aldri vært sterk i matematikk…

Brøkregning og prosentregning er skumle greier…

Jeg holder meg langt unna matematiske utregninger…

…så sant det går an å unngå det…

 

Jeg bør kanskje prise meg lykkelig over at dagens samtale ikke fant sted i løpet av jobbintervju – rundene??

Men…

…nå er jeg i hvert fall sikker på at jeg er en åttendedel svensk.

 

I alle fall…

…så fremt…

…det ikke har vært flere svensker innblandet underveis i forløpet…

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hehe…jeg er ikke noe svensk tror jeg. Men mange av oss har nok aner fra de forskjellige nordiske landene, siden vi bor så nært hverandre. Kanskje du skulle tatt en sånn gentest og funnet ut hvilke land du slekter fra? 😉 Jeg har en sånn test liggende selv. Vurderer å ta den, men oftest glemmer jeg at jeg har den. Den ville ikke vist noe svensk uansett, kun skandinavisk. Men datteren min tok den testen, og den viste at hun var sånn ca. kvart finsk 🙂 Vi måtte undersøke litt da, og det viser seg at det finske er på farssiden. Jeg har aldri ant noe om det. Trodde de var 100% norske jeg. Og det var asiatisk i blodet hennes også, det viste seg at det er fra noen av de russiske landene. Så en sånn test var veldig artig i grunnen. Og det greieste med testen, var at den viste % andelen. Man trenger ikke å regne selv 🙂 Og jeg er som deg, matematikk er ikke min greie, og har aldri vært det 🙂
      God helg Kari ♥ Om et par uker reiser jeg til Oslo 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg