“Kom til poenget!”(Less is More)

 

Jeg kan ha lett for å bruke for mange ord.

Det gjelder både når jeg snakker og når jeg skriver.

Jeg synes ofte at jeg har så mye på hjertet.

Så mye “klokt” å si.

 

For det ene..

…og det andre…

 

… og det tredje…

(og forhåpentligvis siste…)

 

Det kan fort bli slik at hovedpoenget drukner i en ordflom.

 

Om jeg ser tilbake på blogginnlegg fra begynnelsen av “Bloggkarrieren” min…

så ser jeg jo at det har skjedd en form for “forbedring” i så måte.

 

Jevnt over fatter jeg meg mer i korthet nå.

“Alt” må ikke stå i ett og samme innlegg!

 

“Less is more” gjelder her…

…som i så mange andre sammenhenger.

 

Kari Aukrust (kona til Kjell) var hans viktigste mentor.

En gang hun kom hjem fra jobb, sto Kjell og trippet i gangen.

Han hadde skrevet to sider om “Bror min”,

og kunne knapt vente med å fremføre teksten for kona.

 

Da Kari hadde sagt sitt, var det kun en setning som gjensto:

“Bror min leste bøker frivillig“.

Denne ene setningen sa mye, både om Kjell og broren.

I alle fall for den som liker å lese mellom linjene…

 

 

Ett eller to bilder kan være mye mer interessant enn ti.

 

Legges det ut 10-15 bilder fra en tur…

…og flere av dem er av omtrent samme motiv…

…så drukner kanskje det beste bildet blant de mange?

 

En av bloggene jeg liker å stikke innom er “Utifriluft”.

Hun har øynene med seg, og tar mange fine bilder ute i naturen.

Som regel deler hun bare noen få av dem pr innlegg:

“Liten, men veldig synlig”.

 

Mellom bildene skriver hun kanskje noen få setninger.

Litt humoristisk.

Litt lunt og lett…

…og noen ganger kan jeg ane en undertone av alvor…

 

Jeg har møtte henne et par ganger.

Hun er sånn!

Kvikk…

…og samtidig forsiktig og beskjeden.

Innimellom letter hun bittelitt på sløret, og viser den mer personlige siden av seg…

…i små porsjoner.

 

Hun er rett og slett ei skikkelig “Gromjinte” som det er lett å bli glad i.

 

Når jeg leser bloggen hennes tenker jeg ofte:

Dette vil jeg gjerne ha mer av!”

 

Det er det som er kunsten…

…å få leseren til å ønske seg mer…

 

“Less is more” gjelder også når man lager en dekorasjon.

Det bugnende kan være flott…

…men da kommer ikke hver enkelt blomst så mye til sin rett.

 

Denne dekorasjonen lagde jeg for noen år siden.

 

Det er lenge siden jeg koste meg med å lage blomster-dekorasjoner nå.

Her i byen er det ikke så lett å finne materialer ute.

 

Jeg savner å kunne gjøre akkurat det…

 

 

 

8 kommentarer
    1. Utifriluft har en nydelig blogg. Og alltid kjekt å titte innom ♥ Og det er alltid kjekt å titte innom hos deg også Kari ♥
      Ja, litt leit det der, at det ikke er så lett å plukke blomster og naturmaterialer i asfaltjungelen. Men så er det jo mye annet kjekt å finne på i byen da, som ikke er så lett ute på landet 🙂 Men jeg ser godt savnet. Jeg har muligheten til å finne mye, og savner selv å lage vakre ting. Men jeg orker det ikke nå lenger. Det er mye som har falt ut fra min tilværelse de siste 10 årene.

      1. Ja, hun har en veldig fin blogg. Det er jo ikke mangel på energi som stopper meg far å lage blomsterdekorasjoner. Kanskje jeg gjenopptar den hobbien en gang. Uansett blir jeg ikke boende akkurat her i lang tid framover. for det er en begrenset leieperiode. 🙂

    2. Nå blei jeg skikkelig rørt, Kari – tusen, tusen takk! Det varmer hjertet mitt å lese dette <3 Er det meg lissom….. ??… Jeg er gla i din blogg – du skriver morsomt, tankevekkende, og ofte på dialekt – tar opp mye som er viktig – på en likanes måte! Og så er du god! Takk igjen – og gooood klem <3

    3. Ja, Utifriluft er en fin blogg, og dama bak er helt herlig. Jeg fikk møtt henne i sommer også, sammen med datteren hennes og søsteren min. Kjempekoselig kveld. 😊 Bloggen hennes viser hvem hun er. 😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg