“Kom og PYNTEEEEEE!”

 

Å pynte –  det kan jo bety flere ting:

 

Vi kan pynte til jul…

…pynte et bord…

…pynte på sannheten (Hva nå DEN måtte være?)

…eller “pynte på fasaden” på ulike vis!

 

Hva har et bilde av en kalv med dette temaet å gjøre?

 

Jo;  i Østerdalen og på Hedemarken bruker vi nemlig uttrykket “pynte” i sammenheng med å skrape møkk i fjøset.

“Å pynte og strø” – betyr å skrape vekk møkka i båsen, og strø på ren flis, så kua slipper å ligge i sin egen skit.

 

Så var det overskrifta til dette innlegget:

 

Karidansen er lita. Hun sitter på do.

Det finnes ikke noe barnesete til den doen.

Rompestompen til Karidansen er fortsatt såpass liten…

…at hun må klamre seg fast til ringen for ikke å skli ned i do.

 

Da hun er ferdig, roper hun av sine lungers fulle kraft:

“KOM og PYNTEEEEEEEE!”

 

Så hender det at de voksne er travelt opptatt…

…og to eldre søsken kan fort bli fristet til…

…å “overhøre” hylene fra ei brysom lillesøster…

…som vil bli tørket bak…

 

Det er jo en…

…drittjobb…

 

…noe annet er det ikke å si om den saken!

 

Det kan derfor ta litt tid før hjelpen kommer…

 

Sånt er jo veldig frustrerende når man sitter der…

…og strever for å holde seg fast!

 

Etter hvert finner man omsider ut…

….at det kan lønne seg å bli….

 

…sjølhjulpen…

 

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Kjekkest med hjelp når man er liten så klart, men tror jeg ville slite litt nå hvis noen skulle hjulpet meg med det der nå. Og på sikt ender man kanskje opp med å trenge den hjelpen igjen også 😉 Får bare nyte å være selvhjulpen så lenge man klarer 😉 😀 Artig betegnelse da, å pynte 🙂

    2. Herlighet nå måtte jeg le her. For det første minnet det meg om barndommen, både bildet og fortellingen. Vi sa ikke pynte når vi jobbet i fjøset, men det var da et fint uttrykk. Men det var doen jeg lo av da. Husker jeg “falt” nedi og hang der som en gal.Du ser det for seg tenker jeg, med stumpen som satt fast!!!! Fryktelig skummelt med utedo da man var liten. Jeg holdt meg så jeg fikk vondt i magen mange ganger.

    3. Morsom historie og et søtt bilde 🙂 Nå kom jeg på hvordan det var å sitte på do når rumpa var for liten også..det hadde jeg glemt, men det lå vist der oppe på “hardisken”.. Ikke hørt ordet pynte i forhold til fjøs, men har jo ikke jobba i fjøs heller da.. 🙂 Leste om det å holde tale også, man har nok alt for lett for å ha fokus på hvordan man selv fremstår ja.. Lørdagsklem til deg <3

    4. Jeg har vokst opp med kuer og holdt på med melkeproduksjon selv i mange år, og pynte var et ord vi brukte også.😊

    5. Det har du helt rett i. Og så kan en noen ganger bli for sjølhjulpen også….. Men å tørke seg bak er alltid greit å gjøre sjøl. Orden opp i sin egen dritt, så og si :))). Men artig bilde av deg og kalven. Sååååå tidstypisk :).

    6. Vi hadde jo innedo der jeg vokste opp, men fikk da prøvd meg med utedo på hytta til mormor. Tror jeg tørket meg sjøl for det meste der 😀 Ja, å være sjølhjulpen er fine greier 😀 Vil gjerne være det så lenge som mulig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg