Kjolenes historie

 

Jeg har nylig ryddet vekk de fleste av sommerklærne

og hentet opp “Vinterkolleksjonen” fra kjellerboden.

 

Hver vår og høst føles det nesten som om klærne blir nye igjen,

sjøl om mange av plaggene er flere år gamle.

 

En ting er sikkert:

Jeg har nok kjoler, både til sommer- og vinterbruk.

Etter en rask vareopptelling, kunne jeg konkludere med at

jeg har….

 

seks kjoler til vinterbruk…

 

Regner jeg med den langermede Urban Gipsy-kjolen

jeg kjøpte på sensommeren, blir det sju…

 

Noen av kjolene mine har en historie som gjør

at jeg husker en del av det som skjedde rundt anskaffelsen:

 

En glovarm julidag i 2018

prøvde jeg denne kjolen for aller første gang.

Jeg befant meg på et hotellrom på Grünerløkka.

Jeg hadde base der mens jeg fartet rundt i Oslo

på leting etter ei leilighet jeg kunne leie.

I april 2018 hadde jeg nemlig bestemt meg

for å bryte opp fra bygda og flytte til Tigerstaden.

 

Sammen med meg på hotellrommet…

…var Frodithen!

Vi hadde kjent hverandre via bloggene våre siden 2015,

og hadde møttes noen få ganger.

Denne dagen byttet vi kjoler.

Kjolen jeg har på meg på bildet over

var altså opprinnelig hennes!

 

Kjolen på bildet under ble kjøpt i en butikk på Oslo S.

Jeg tror det var høsten 2017.

 

Jeg skulle møte bestevenninna på togstasjonen.

Da jeg ankom Oslo S.

fikk jeg melding om at hun befant seg i en klesbutikk der inne.

 

Jeg hadde ingen planer om å kjøpe noe.

I alle fall ikke før jeg fikk øye på denne kjolen…

 

Den ligner jo litt på kjolen jeg arvet av Frodithen sommeren etter,

men stoffet er ganske annerledes.

Jeg har brukt den veldig mye.

Den passer både til hverdags og til litt finere anledninger.

Den kan pyntes “opp eller ned” med f. eks et smykke,

eller ei strømpebukse i matchende farge.

 

 

 

Denne kjolen kjøpte jeg i fjor sommer.

Planen var å bruke den i en begravelse.

Et visst virus medvirket til

at det ble veldig kronglete for meg å komme meg dit.

I samråd med nærmeste pårørende

tok jeg derfor beslutningen om å holde meg hjemme.

 

Men…jeg synes kjolen er fin!

Svart er nok ikke min farge, lys i huden som jeg er.

Jeg liker imidlertid snittet og stoffet veldig godt.

 

Alle disse tre kjolene har noen fellesnevnere:

De er enkle å pakke med seg i en koffert.

De tar liten plass, og blir ikke skrukkete.

I tillegg er de behagelige og ledige å ha på seg.

 

De er også nokså nøytrale,

slik at jeg ikke føler at jeg “går igjen” i dem

sjøl om jeg har brukt dem en del ganger.

 

Sist men ikke minst:

De har altså også det til felles

at jeg husker noe av det som skjedde

den dagen de ble mine!

 

 

4 kommentarer
    1. Så koselig og faktisk huske noe om når kjolene ble dine! Fint å ha kjoler som en kan bruke masse! Jeg kjøpte meg nettopp en ny – kanskje blir den på i morra! Kjoletirsdag er fint… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg