Kari skaper orden i tilværelsen(?)

 

Med jevne mellomrom bestemmer jeg meg for å få litt orden

på både meg sjøl og mine fysiske omgivelser.

 

Det er gjerne rett etter nyttår og rett etter sommerferien

at jeg føler meg ekstra kallet i så måte…

 

Det flyter jo stadig ut igjen,

men jeg rykker likevel ikke helt tilbake til start.

Tross alt har jeg innarbeidet noen systemer, 

som gjør at det ikke rekker å utarte

til det samme virvaret som i “Gamle Dager”.

 

I dag sto klesskapet for tur.

Det var tid for å pakke ned det mest typiske sommertøyet,

og å hente vintertøyet opp fra boden.

 

I samme slengen var det også tid for å kvitte seg med truser og sokker

som hadde fått hull eller blitt slappe i strikken.

 

Enkelte plagg, som var fullt brukbare,

havnet i containeren for gjenvinning.

 

Jeg har nemlig ikke helt klart å kvitte meg med

impulskjøp-tendensene mine.

Også denne gangen var det noen plagg som stilte i kategorien:

“Dætta kunne je gøtt ha latt væra!”

 

Her er kurven med tynne gensere (+ en cardigan)

som kan brukes både sommer og vinter.

Ingen av disse genserne er av nyere dato.

De er faktisk flere år gamle alle sammen.

 

Dette er plagg jeg liker.

Den limegrønne (til høyre i kurven) har vært med meg i fem-seks år.

Det samme gjelder den lilla.

De er fra UNO.

Dessverre eksisterer ikke denne butikkjeden mer.

Plaggene var ganske dyre, men de holder farge og fasong veldig godt!

 

Ermeløse topper (som jeg kan bruke under en cardigan nå når det blir kjøligere.)

Strandkjoler…

…som kan fungere som nattkjoler i vinter.

 

Bak skimtes strømpebuksene mine… 😉

 

Jeg har funnet ut at det er veldig kjekt

med sånne små tøybokser i noen av de store kurvene. (fra IKEA).

Det trenger ikke være tellekanter

så lenge man bare har en type plagg i hver boks!

 

I dag har altså hele klesskapet fått ei overhaling.

Barn(s)lige meg har gått inn på soverommet

flere ganger etter at jeg ble ferdig;

åpnet dørene til klesskapet…

…og frydet meg over at jobben er gjort.

 

 

Verktøykofferten fikk seg også en omgang i dag!

 

Så tenker du kanskje:

Det der er vel ikke akkurat ryddig?

 

Da vil jeg bare si en ting:

Du skulle ha sett kofferten før jeg ryddet!

 

Litt dobbeltbooking har det visst blitt

siden sist jeg sorterte i verktøyet:

Det ene målebåndet er tre meter langt, og det andre er fem…

Jaja…

 

Hva dette er vet jeg sannelig ikke…

…men jeg har beholdt den…

…i tilfelle den en gang skulle komme til nytte…

 

Det hjelper å “sektor-rydde” i ny og ne.

Sjøl om det sklir litt ut igjen,

er det en mye mer takknemlig jobb

enn å støvsuge og vaske gulv!

 

Det er faktisk også besparende

å få mer oversikt over hva man har.

 

Ikke minst er det viktig

med noenlunde orden i matskap og kjøleskap.

Ellers kan det fort ende med at mat går til spille.

 

Akkurat på det feltet har jeg skjerpet meg veldig!

 

4 kommentarer
    1. Du verden så bra det ble 😀 Ja det er faktisk en sann glede å se innom for å beundre resultatet når jobben er gjort 😀 Det er en god følelse. Har hatt et par sånne gjennomganger her, både i garasjen og garderobeskapet. 😀 Den dingsen du lurte på, hører til et koppnøkler , eller pipenøkler. For å skru på og av bolter, som for eksempel hjulbolter. 😀 God helg videre 😀

    2. Jeg driver også med sektor-rydding…. eneste som virker….. prøver å lære det bort til prinsessa om dagen! Det blei jammen fint hos deg! 😘

    3. Takk! Ja, øvelse gjør mester, også når det kommer til “sektor-rydding”. Jeg har blitt flinkere til å lage systemer som gjør det enklere å holde orden, sjøl om jeg ikke kan kalle meg “ordensmenneske”.😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg