“Kan du ikke bare…”?

 

Det er en setning som det kan være litt for enkelt å si.

I hvert fall når jeg står og betrakter en situasjon fra utsiden.

Da er det så fort gjort å plumpe ut med en “lettvint løsning”!

 

 

Hvis vi “bare kunne” i alle sammenhenger, så kunne psykiatriske avdelinger ha vært lagt ned.

Ingen hadde hatt spiseforstyrrelser, angst, fobier eller tvangstanker av noe slag.

 

Alle som opplevde å miste noen de var glade i, kunne bare ha grått og skreket et par dager…

…og gjort seg ferdig med sorgprosessen en gang for alle…

 

Det hadde vel vært kjekt!

Eller…?

 

Noen ganger må en bare akseptere at ting trenger å ta tid.

At det beste kanskje ER…

…at det får lov til å ta litt tid…

 

Det nytter ikke å “hoppe bukk” over alt…

…døyve det med medisiner, flykte fra det, eller “Gjøre alt for å glemme fortest mulig”.

Å gå gjennom tunge perioder er en del av livets lære.

 

Tidligere har jeg jo skrevet en del om at jeg tenker at det enkelte ganger kan være på sin plass å sette foten ned for det jeg kaller “syting og sutring”.

Når et menneske har kommet med den samme klagesangen i måneder og år, så er det lov å sette grenser. Det hjelper jo ikke bare å klage, tilsynelatende uten å ta noen grep for å komme seg videre på en eller annen måte.

Det er godt å få sympati og støtte, men på sikt må en gjøre en innsats sjøl dersom en virkelig ønsker å få til noen endringer.

 

Nei, jeg kan ikke bestemme hvordan et annet menneske skal takle livet og hverdagen.

Det er heller ikke min oppgave å fortelle en annen hva h*n “bør” gjøre i en bestemt situasjon. Noe som jeg kanskje bare har fått et lite innblikk i fra “utsiden”.

Det eneste jeg har lov til, er å bestemme hvordan jeg vil forholde meg til denne personens væremåte overfor meg.

Kanskje vil jeg trekke meg unna?

(I alle fall hvis det er mulig, eller i hvert fall så langt det er mulig.)

Ingen er tjent med at flere går med i dragsuget av en annens sjukdom eller problemer.

 

For noen måneder siden fikk jeg en påminnelse om hvor min grense gikk.

Jeg ble så sliten at jeg ikke klarte å sove.

Til slutt måtte jeg be om å få resept på innsovningstabletter.

 

Da jeg sto der med den første tabletten i hånda, føltes det nesten som en falitterklæring:

“Er je i ferd med å havne der att nå, da?”

Jeg har nemlig ikke brukt noe som helst “I den gata” siden i 2011, og har vært veldig stolt og glad for at jeg klarte å komme meg ut av det.

 

Heldigvis fikk jeg støtte av omgivelsene da jeg trengte det som mest:

“Du er tøff, Kari!”

Det er fullt forståelig at du er nokså kjørt nå – absolutt ikke noe tegn på at du er “svak”!

 

Så var jeg også fast bestemt på at bruken av innsovningstabletter ikke skulle gå over lang tid.

Jeg måtte bare hente meg inn for å klare å stå i det ansvaret jeg følte at jeg hadde der og da.

 

Innen et par uker kom jeg meg på rett kjøl.

Sovemedisinen brukte jeg bare noen få dager, slik at jeg fikk nok hvile til at jeg klarte å få hodet over vannet igjen. 

I løpet av disse dagene endret mye seg i omgivelsene mine også, så det hele løste seg veldig fint.

 

Men…dette var altså en påminnelse…

…om at det ikke alltid bare er å “Skru av en bryter”.

 

Jeg trengte den påminnelsen…

Det ble en veldig lærerik periode for meg, på mer enn en måte.

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Ja, akkurat sånn er det av og til. Vi må ha lov å reagere, kunsten er jo akkurat det å ikke bli værende i det.. Men jobbe for å få det bedre igjen 🙂 <3

    2. Dette var litt bra synes jeg for overskriften har jeg hørt muligens et tresifret antall ganger 😉 Fungerer dårlig på meg ettersom jeg som kjent har problemer med autoriteter.

      1. Jeg liker heller ikke autoriteter i den forstand at jeg får piggene ut hvis jeg føler at noen vil ta helt styringa over meg. Samtidig kan jeg ikke forvente at andre støtt skal føye seg etter meg og mine innfall, ønsker og behov. Da blir det jo jeg som blir autoriteten. Akkurat det siste er det veldig fort gjort å “glemme”. 😉

    3. Det er godt å lese dette her for jeg sliter med veldig mye i det siste og særlig å få sove. Melatonin Vital har jeg prøvd, men virket ikke. Jeg må bruke innsovningstablett for å få sove…men jeg er redd for å bli avhengig…
      Det er ikke då lett.

      1. Det er veldig vondt å slite med å få sove.For min del var det en periode i livet der jeg hadde lakenskrekk om kvelden fordi jeg “visste” at jeg kom til å ligge våken til langt på natt. Skrekken for ikke å fungere neste dag tok overhånd. Jeg forstår godt din engstelse. Jeg brukte innsovningstabletter og beroligende tabletter i de årene. Det var ikke noe stort problem å slutte med det da jeg først hadde bestemt meg. Slitsomt i noen få uker og så var i alle fall den fysiske avhengigheten (litt abstinenser) borte. Nå har jeg stort sett ikke problemer med å sove. Jeg tar som regel litt magnesium på kvelden. Det roer mine rastløse ben og tendenser til krampe i leggene. Jeg håper du får skikk på søvnmønsteret igjen etter hvert! Det verste er nesten angsten for ikke å få sove. Klarer man å slappe av litt med det og godta at det ikke alltid er så lett å få sove, så hjelper det. Så kan man bruke innsovningstabletter når det røyner på ekstra mye. Klem <3

      1. Takk! Ja det er viktig å respektere andres prosesser og utfordringer. Denne gangen kom jeg meg fort over kneika. Situasjonen jeg sto i løste seg ganske raskt.😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg