Jeg visste ikke det fantes i virkeligheten!

Kjenner du igjen dette huset…?

Ikke…?

 

Enn da…?

 

Her er “fasiten”:

Det er Portveien 2! (Barne-tv med Eli Rygg og Jarl Goli/Terje Strømdahl på 80-tallet.)Jeg trodde alt var bare juks. Altså at de hadde laget en husfasade – og at huset ikke eksisterte. Men…det gjør det altså, sjøl om innendørscenene ble filmet i et Nrk-studio.

Portveien 2-huset befinner seg i “Hjemmets kolonihage” på Bjølsen.

Jeg fikk bli med dit fordi Frøken Detektiv Frodith hadde fått et foto-oppdrag der.

 

Detektiven tok ikke bare bilder….

Jeg var også litt Detektiv…Tror du ikke jeg fersket Frodithen på kirsebærslang i kolonihagen??

For ordens skyld: Kirsebæret (eller kanskje morellen?) slapp med skrekken…

 

Kolonihagene i Oslo framstår som små, litt bortgjemte oaser midt i byen. Det er en egen atmosfære: En følelse av en svunnen tid,…bugnende små hager,  hvitmalte gjerder… rabarbragrøt…hjemmelaget ripssaft og tørre tebrød…

Skjønner…?

Folk vi møtte på der inne virket så avslappet og fornøyde. Vi følte oss velkomne!

 

Rett og slett idyllisk…

 

 

13 kommentarer
    1. Veldig fine kolonihagene rundt om i Oslo. Søsteren min hadde en og det var veldig fint å komme dit. Hadde også en venninne som så ned på en fra sin leilighet, veldig morsomt å sitte å se ned på de frodige hagene. Vet ikke hvordan det er nå, men det var en klausul tidligere om at disse hagene ikke skulle være så dyre. Så veldig hyggelig ut og morsomt du fant «Portveien».

    2. Her var det definitivt barne-TV -minner som ble vekket, ja! Selv om valget som regel falt på de svenske barneprogrammene for min del, husker jeg godt Portveien. – For ikke glemme den fordømte giraffen som irriterte meg grenseløst *haha*

    3. Ja den visste jeg fantes! Men jeg har aldri vært på Bjølsen – så det var morsomt å se 🙂 Herlige bilder, Kari! klems og fortsatt god sommer!

    4. Så fine bilder, – nydelig oppi der! 😀 Det var jeg som ga henne oppdraget, og faktisk så var jeg der akkurat den dagen jeg også, sånn ved 12-13 tida! Junior og jeg gikk ned langs Akerselva, og var innom der da. Leste om det på bloggen til Frodith også, og dere var visst der like etterpå. Litt av et sammentreff!

    5. Ja, da var det faktisk nesten så vi kunne ha møttes. Vi var vel der omtrent på den tida vi også..Det hadde vært artig – ikke minst fordi du var oppdragsgiver!😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg