Jeg stemte på Jan

 

Om jeg gjentatte ganger opplever å bli dårlig behandlet,

ydmyket og avvist, kan jeg velge å reagere på ulike måter.

 

Jeg kan trekke meg unna, bli sky, bitter og surmule i det stille.

 

Jeg kan bli rasende, rope høyt og nærmest gå til angrep “på alt og alle”.

 

Begge deler er høyst menneskelig.

Faktisk også veldig forståelig.

 

Så kan jeg også velge å bruke erfaringene mine til noe konstruktivt.

Jeg kan spørre meg sjøl:

“Kan jeg gjøre noe for å bidra til at det blir endringer,

slik at jeg, og mange med meg,

kan få slippe å oppleve dette i framtida?”

 

Jan Grue har valgt den siste tilnærmingen…

 

Vet du ikke hvem han er?

Da kan du lese HER.

 

Ved flere anledninger har Jan Grue opplevd å (bokstavelig talt) bli utestengt fra arrangementer.

Rett og slett fordi det ikke har vært tilrettelagt for rullestolbrukere.

Han har også opplevd å bli utskjelt når han har reist med offentlig transport,

kun fordi rullestolen har blitt sett på som noe “problematisk”.

Det er nemlig langt fra alle trikker, busser og tog

som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

 

Dette er ikke rullestolbrukernes feil…

…men det er dem det i hovedsak går ut over.

 

Jan Grue på vei til jobb.

(Bildet er lånt fra en artikkel i Aftenposten).

Om du søker på: “Jan Grue kan bli årets osloborger”, finner du artikkelen og intervjuet.

 

Jan Grue har altså valgt å bruke sin stemme, og sin posisjon,

for å få til endringer i samfunnet

vedrørende tilretteleggelse/tilgjengelighet for funksjonshemmede.

Dette er grunnen til at han er en av de nominerte til å bli “Årets osloborger 2021”.

 

Jeg synes det er flere svært gode kandidater,

men jeg har valgt å gi min stemme til Jan Grue.

 

Årets osloborger skal være «en ildsjel som har beveget seg utenfor eventuelle stillingsinstrukser. En person som bruker tid og krefter på å gjøre hverdagen litt bedre for sine medmennesker. En som har gjort byen enda litt bedre å leve i.»

(Utdrag fra artikkel i Aftenposten).

 

Jeg synes Jan Grue oppfyller disse kriteriene.

Om du vil stemme på en av kandidatene, må du skynde deg!

I morgen er nemlig siste dagen du har mulighet til å avgi stemme.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg