Jeg merker jo at jeg er over tenåring-stadiet…(“Skavank-dikt”)

 

Ikke for det…

…jeg kan være utrolig barnslig og “umoden” noen ganger, både på godt og vondt!

 

Om jeg hadde blogget for 10-15 år siden, hadde jeg nok delt en del om hvor miserabel jeg følte meg…

…uten at det hadde hjulpet meg stort..

Jeg var mer eller mindre konstant utmattet, og det meste føltes som et ork.

Psyken var elendig, og jeg skjønte ikke hvor mye jeg vedlikeholdt og forsterket vondter og utmattelse, ved å fokusere mye på plagene som jeg faktisk gjorde…

 

I dag er heldigvis situasjonen en helt annen!

Stort sett har jeg det veldig bra!!

 

Men…innimellom kjenner jeg jo at skrotten er langt over tenåring-stadiet.

I sær når det er mye gråvær og sur vind.

 

Om morgenen minner jeg enkelte dager om en pingvin når jeg går ut av senga…

 

Føttene er så støle og stive at jeg må “gå dem til”.

Jeg nærmest vralter til badet.

Heldigvis tar det som regel ikke lange stunda, før jeg kan gå normalt. 

 

“Å være stivbeint”, er jo også en metafor for å være sta og like fleksibel….

Jeg kan definitivt kjenne meg igjen i det også, men jeg jobber jevnlig med saken…

 

 

Den ene skuldra har forresten også vært ganske stiv og vond siden ved juletider. På det verste måtte jeg bruke venstre hånd når jeg skulle pusse tennene. Jeg våknet både to og tre ganger om natta fordi skuldra, bokstavelig talt, “verket etter” en ny hvilestilling. Ved hjelp av noen enkle, daglige øvelser (som står beskrevet i boka “Frisk skulder”), har jeg merket stor framgang! Jeg våkner ikke flere ganger om natta mer. Det er heller ikke lenger nødvendig å støtte opp armen med puter når jeg skal sove.

 

Noen enkle yogaøvelser hver morgen har også bidratt til at jeg er mindre stiv i rygg og hofter enn jeg var for noen måneder siden.

 

Heldigvis går det som regel an å ta noen grep som gjør at ting blir en god del bedre…

…enten det dreier seg om en stiv skrott eller om triste, tunge tanker!

 

Å ha litt galgenhumor skader absolutt ikke…

…å kunne le av seg sjøl og se det komiske…

…er bra i mange sammenhenger!

 

 

Jeg like jo å dikte/rime…

…og i dag har jeg laget et dikt!

 

 

Jeg kan langt fra “skryte på meg” alt det jeg påberoper meg i dette diktet, men noe av det kan jeg “Gå god for”!

 

 

Her kan du lese diktet hvis du heller vil det:

 

Skavank-dikt

 

Det merkes godt at åra går

en rygg så stiv og støle lår.

Dessuten har je vonde kner,

og livmora har sønki ner.

 

Je har støtt hatt litt “Ømme tær”

og det har ført tel angst-besvær.

I tillegg har je grågrønn stær!

 

Et lite snev tå podagra,

og blodtrykket, er det bra da??

 

Tel lege vil je itte gå,

je trur me’ sikkerhet at je kan spå:

 

“Den kvitkledde vet inga rå’!”

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Hva er det det heter..”man blir ikke yngre med åra” eller noe sånt.. Galgenhumor må man ha..ellers blir det BARE trist med alle plagene..hehe… Stilig dikt fremført med flott diksjon og innlevelse.. <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg