“Jeg får ofte høre at jeg ER for mye!”

 

Noen er i sitt ess når de opplever å være midtpunkt…

Det er ofte personer som har en rask replikk, og som er sjarmerende og morsomme.

 

Gjennom livet vet jeg at jeg flere ganger har “Tatt litt av” i sosiale settinger.

Jeg har skravlet mer enn jeg har lyttet…

Det har nok bodd en aldri så liten exhibisjonist i meg, sjøl om jeg innerst inne har vært sjenert…

…og det så det holder!!

Kanskje har skravlinga mi noen ganger vært et skalkeskjul for nervøsitet, sjenanse og usikkerhet?

 

Setningen i overskrifta til dette innlegget er ikke “min”.

Jeg har hørt andre si det…

 

I en slik setting er det fort gjort å ile til og si:

“Å neida, du er slett ikke “for mye”, du er jo bare utadvendt og morsom!”

(Vi kvinner er ofte “flinke” til å komme med sånne trøstens ord.)

 

Jeg gjør det som regel ikke…

I alle fall ikke om jeg faktisk opplever denne personen som en som tar veldig mye plass i de fleste sammenhenger.

 

Det er triveligst å omgås folk som byr litt på seg sjøl på flere måter.

Altså mennesker som både deler litt av sine egne tanker/følelser og som evner å lytte.

Hvis jeg er sammen med noen som vanligvis er litt stillferdige av seg, øver jeg meg på å være bevisst på at jeg skal la dem slippe til.

Snakker jeg med noen som vanligvis oppfører seg stikk motsatt og som skravler omtrent non-stop…

…har det rett og slett hendt at jeg har sagt:

“Nå trenger jeg at du hører litt på meg!”

 

Ja, det er ganske direkte, jeg er klar over det.

Men…ingen er tjent med at andre begynner å skygge banen fordi en “samtale” svært ofte oppleves som en (tilnærmet lik) evigvarende monolog.

 

Når vi er i en krisesituasjon, eller vi har opplevd noe som har opprørt oss på ett eller annet vis, er vi sjelden lydhøre før vi har fått “tømt oss”.

Slik er i alle fall jeg!

Men…om en “krise” har vart i flere år, eller man nesten alltid er den som skravler mest, så har man ikke vondt av en aldri så liten korrigering. I alle fall hvis man er alminnelig frisk og oppegående.

 

Vi kan ikke endre personlighet. Vi skal heller ikke prøve å forandre andre mennesker. 

Men…jeg tenker at det er viktig å ta i mot innspill fra omgivelsene, sjøl om det kan være litt sårt der og da.

 

Hvis jeg gjentatte ganger får tilbakemeldinger om at jeg “tar veldig stor plass”, så har jeg to valg:

Bli djupt såra og vonbroten, potte fornærmet + klage min nød og “fiske etter medhold”…

…eller…

…justere meg litt…

…og bli mer bevisst på at jeg skal la andre få mer spillerom.

 

 

 

Jeg har bommet litt med plantinga i balkong-kassa.

Den gule tar for mye plass, slik at de andre plantene “forsvinner”.

Det blir litt disharmoni her…

 

 

Eføyen er jo nydelig når man ser den på nært hold.

Den passer som supplement til de fleste blomster…

…samtidig som den er vakker i seg sjøl.

 

 

Lavendelen er ikke av de mest prangende, men den har en nydelig farge når man ser nærmere etter…

(Den gule klarte jammen å snike seg med på dette bildet også!)

 

Lavendel-olje har en nydelig duft, og er selvskreven i naturens apotek.

Den er både soppdrepende og betennelsesdempende.

(Jeg brukte den på poten til katta mi en gang. Hun hadde fått et stygt kutt i den. Lavendeloljen forhindret at hun slikket poten. Den hjalp også mot hevelse/infeksjon. Noe som resulterte i at poten ble leget i løpet av få dager etter at jeg begynte å smøre henne med oljen.)

 

Her er det visst ei anna linselus som har sneket seg med…

 

Til slutt et aldri så lite “Blinkskudd”…

 

Tanken var å lage et romantisk, stemningsfullt bilde…

…som liksom skulle illustrere hvor nydelig lavendelen dufter…

 

 

Jadda, gitt…!

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg synes ikke du er for mye, men akkurat passe. <3 Og du er i alle fall ikke vanskelig å si fra til hvis det skulle være noe. Og jeg sier det ikke for å trøste, men mener det. Det er kanskje noe med kombinasjonen mennesker også. Man må kunne si fra også, hvis det blir "feil" i en setting 🙂 God klem fra Frodithen hos søsters 🙂

    2. Jeg må le——– av slutten 😀 hihihi DU er så herlig, Kari! <3

      Ja jeg forstår hva du vil frem med her…………. og jeg har opplevd det samme og tenkt det samme….. og det er så viktig å både ta mye plass og være den som lytter. Fordele utover. Altså, det er ikke viktig å ta for mye plass….. det er slitsomt når samme menneske ALLTID tar mye plass og har de passende replikkene HELE tiden og ALDRI gir plass til andre. Det er greit å ha en morroklump rundt seg, men det kan også være ganske slitsomt. En fordeling er så fint 😀

      Jeg vet at venner har sagt at "jeg fikk aldri snakket om MEG – fordi hun skravlet om sitt hele tiden" og det får meg til å tenke på meg også,,,,,,,,,, at jeg må være forsiktig – ikke ta for mye plass – være lyttende 🙂

      Vi lærer!

      Som i blomsterkassa di – der den gule blomsten tar for mye plass 😀

      God klem til deg Kari!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg