Jeg er redd for å virke “pushy” eller “selgete”.

 

Ofte blir jeg stoppet på gata av folk som vil selge meg ett eller annet.

Jeg sier nesten alltid nei.

Jeg synes nemlig det er litt ubehagelig, og opplever det som nokså pågående. 

Jeg avviser også alltid telefonselgere, som ringer meg for å tilby meg en eller annen tjeneste eller et produkt.

De som har en slik type jobb, må nok bli ganske hardhudet etter hvert!

Hvis ikke holder de jo ikke ut!

 

Jeg bruker en type Helse & Velvære – produkter som jeg også er forhandler av.

Jeg er ikke veldig aktiv når det kommer til det med å selge.

Mye av årsaken ligger nok i det at jeg er redd for å virke “selgete og pushy” som det kalles.

For min del tror jeg også at dette er noe jeg vil holde på med som hobby og “attåtnæring”.

I alle fall er det slik jeg tenker i dag!

 

Det er lenge siden jeg tok en avgjørelse om at jeg ikke vil markedsføre produktene via bloggen min.

Jeg bruker heller ikke andre sosiale medier som markedskanal.

Det handler om at jeg foretrekker å ha den direkte kontakten med folk.

Jeg vil treffe eventuelle kunder ansikt til ansikt.

 

Dessuten føler jeg at sosiale medier flommer over av folk som vil selge…

…og det skal veldig mye til at jeg kjøper noe via slike kanaler.

 

Noen lykkes med å aktivt markedføre seg på sosiale medier!

De har bestemt seg for at dette er noe de ønsker å holde på med, fordi de brenner for det!

Det handler om å fortsette, prøve og feile…

Ikke minst handler det om å takle avvisning uten å ta det personlig!

 

De siste dagene har jeg kontaktet personer jeg kjenner via telefon eller personlige meldinger, og spurt om de kan være interessert i helt uforpliktende informasjon om produktene.

 

Jeg har fått noen positive tilbakemeldinger…

 

Så har jeg også opplevd det motsatte.

En person som kjøpte et produkt av meg for noen måneder siden, takket nei.

Hun skrev at hun hadde nok program i tida framover.

Det er en ærlig sak…

Men…da jeg sendte et kort svar, og skrev at jeg da selvfølgelig ikke skulle sende henne flere invitasjoner vedrørende dette…

…oppdaget jeg at hun sannsynligvis hadde blokkert mitt telefonnummer.

I alle fall ble den siste meldinga mi merket med blått i stedet for med grønt…

…slik meldingene pleier å bli.

 

Jeg kjente på et sug i magen…

…og syntes det var litt leit.

Det som imidlertid er viktig å huske på, er at jeg også har fått positive tilbakemeldinger på invitasjonene!

Altså er det flere som ikke har reagert negativt, eller opplevd meg som “pushy” eller “selgete”.

 

I en slik type bransje, må jeg antagelig regne med å få flere “nei” enn “ja”!?

Derfor er det faktisk en kjempefin trening i å tåle avvisning!

 

Det er altså om å gjøre å la være å ta noe personlig

Ikke aner jeg hvilken sinnstilstand personen som blokkerte(?) meg var i!

Det behøver verken å handle om meg som person…

…eller om forespørselen jeg sendte.

 

Og om det gjorde det, så er heller ikke det noen katastrofe!

 

 

Det er ikke vesentlig…

Uansett handler reaksjonen mer om den andre enn om meg.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg