“Je drekk bære vatn…”

 

Nei, det er ikke helt sant…

Jeg drikker jo kaffe og/eller te nesten hver dag.

 

For å slukke tørsten drikker jeg imidlertid stort sett bare vann;

sjelden juice eller mineralvann.

Jeg synes vannet blir ekstra innbydende i et stettglass!

 

Etter at jeg flyttet til Oslo, hendte det ganske ofte at jeg kjøpte ei flaske vin til helga.

Det betyr ikke at jeg drakk mye.

Men…

… tidligere hadde jeg nesten bare drukket alkohol i festlig lag.

 

Etter et drøyt halvår fant jeg ut at det var best at jeg sluttet med denne “Helgefylla” mi. 😉

Jeg gikk tilbake til gamle vaner. Det vil si, ett til to glass vin en sjelden gang.

 

Etter første mars har jeg kun vært på polet en gang.

Fraværet av alkohol har absolutt ikke vært noe stort savn.

 

Visst var det kos med et vinglass til maten da jeg var på hyttebesøk hos familien nå nylig.

Det ble helst med det ene glasset.

 

Det er det som er triveligst synes jeg!! 

 

Bare sitte å nippe litt…

Nyte vinen…

…i stedet for å “pælme innpå” for å bli brisen…

 

 

Nå har det vært mange nye smittetilfeller de siste par ukene.

En del av dem kan spores til festing i private hjem og ute på byen.

 

Når alkoholforbruket blir høyt, forsvinner mye av dømmekrafta.

Dessuten er det bevist at inntak av alkohol nedsetter immunforsvaret betraktelig.

 

Dessverre er det slik at mye av inntektsgrunnlaget til restauranter/barer ligger i det at folk konsumerer store mengder alkohol.

Det er synd at det har blitt slik…

 

Restaurantene tjener sannsynligvis mer på drikke til maten enn på selve maten. 

Da er det forståelig at enkelte utesteder ikke blir så restriktive…

…sjøl om de ser at noen av gjestene begynner å miste kontrollen.

Stort alkoholsalg betyr kjærkomne penger i kassa…

…etter en heller mager vår…

 

 

Veldig mange bedrifter lever av å selge varer/tjenester som vi (strengt tatt) slett ikke trenger.

 

Feriereiser til varme strøk, hotellopphold, restaurantbesøk…

Alt dette er noe som vi synes det er stas å unne oss i blant…

…men knapt noe av det er nødvendig

 

Vi kan fint klare oss uten…

…om det går i det harde!

 

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg litt i tømme…?

 

Det hadde ikke vært noe stort problem å holde utestedene oppe hvis folk flest hadde vist noenlunde måtehold…

 

 

Vi har ikke blitt så mye lykkeligere av all velstanden…

Vi må tilsynelatende ha stadig mer for å opprettholde “moroa”…

…og så ender det med at mange av oss gir litt for mye blaffen…

 

Hva er det vi forsøker å døyve…?

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Ikke godt å si hva vi forsøker å døyve? Kanskje den dårlige samvittigheten for at vi bare er helt vanlige mennesker?
      For nå tenker jeg jo på dette her med at alt skal være så perfekt i dagens samfunn. Vi skal ha instagramhjem, vi skal alltid være up to date, vi skal få til alt mulig av aktiviteter i tillegg til jobb, vi skal være perfekte kokker og ha perfekte barn. Klart det jaget, da trengs det en liten time out iblant. Kanskje det er det vi forsøker å døyve?
      Bra reflektert uansett. Og helt klart, tone ned alkoholkonsumet, så kan mye bli bedre.

      1. Det er i hvert fall blitt et veldig rastløst samfunn. Vi har på mange via fått det veldig bekvemt sånn materielt sett , men TOTALT sett er vi tilsynelatende misfornøyde.Vi syter, klager ,krangler på nettet og fraskriver oss ansvar. Jeg sier ikke at “alle andre” gjør det, for jeg kan ikke si meg fri sjøl.😊

    2. Ja, jeg bidrar i alle fall ikke til uhemmet festing 😀 Men jeg tenker at jeg kanskje bør bestille mer mineralvann når jeg er ute på byen. Fordi jeg da bidrar til mer salg. Enn vann. Og uten at det går utover fornuften 😀

      1. Ja, jeg tenker noen ganger slik, men tenker også at jeg støtter om jeg kjøper bare mat. Jeg vil helst ha vann. Det går jo sjølsagt an å kjøpe ei vannflaske heller enn å be om et glass med vann.😊

    3. Jeg drikker heller ikke saft, juice og brus… men vann! Tar nok noen glass vin innimellom i helga, men tar ikke av på noen måte! Tror det er greit jeg…. klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg