“Jag måste vara fri”

 

Det var moren til Jonas Gardell (svensk forfatter, standup-komiker, sanger) som uttalte dette.

 

Nylig så jeg et videointervju med Gardell, der han snakket om moren og boken han skrev om sitt forhold til henne. (“Till minne av en vilkorslös kärlek”) 

 

 

Jeg har fått låne denne boka, og er i ferd med å lese den…

Gardell er klok, har erfart mye og er full av livsvisdom.

 

I videointervjuet forteller han at moren på ett vis ble “fri” på sine eldre dager.

Men…

…prisen var høy:

Hun ble nemlig “fri” på det viset at hun ble dement.

Gardell opplevde å bli oppringt av restaurantansatte, som kunne fortelle følgende:

“Det sitter en illeluktende kjerring her som ikke kan betale for seg. Hun påstår at hun er din mor.”

Ingegjerd hadde blitt fri fra sine egne krav og begrensinger, og sin egen frykt for omverdenens fordømmelse. Hun gikk kledd i fillete klær, sluttet å vaske seg og befant seg i en sfære der hun ikke lenger skilte mellom fantasi og virkelighet. Man kan si at hun hadde forsvunnet inn i en verden der det rett og slett ikke var så nøye lenger…

Om hun var lykkelig og tilfreds i denne verdenen, der “alt var tillatt”, kan ingen noen gang få svar på.

 

Det er jo en grunn til at frihetsberøvelse blir brukt som straff. Å bli sperret inne bak en låst dør står for meg som den store skrekken; vissheten om at det er andre som bestemmer når jeg får lov til å bevege meg utenfor den døra…

 

Jeg tror ikke det går an å leve i fullstendig frihet når vi er en del av et fellesskap.

Vi er nødt til å tilpasse oss omverdenen til en viss grad.

 

Jonas Gardell sier i videoen at farens “krigsrop” antagelig hadde vært:

“Jag måste vara lycklig”. 

Men…som Gardell så klokt sier:

“Om man stadig svikter andre, til fordel for sin egen lykke, kan man ikke bli lykkelig.”

Så er det jo også et spørsmål om hva som skal defineres som et “svik”. Her kan det definitivt være ulike oppfatninger.

 

Noen ganger kan jeg føle motvilje overfor oppgaver jeg blir pålagt, eller i forhold til forventninger jeg ikke har lyst til å innfri.

 

Men…jeg skal ikke alltid følge den første innskytelsen:

“Nei, dette har jeg ikke lyst til, det medfører ubehag for meg. Jeg vil heller gjøre noe annet!”.

 

I perioder av livet har jeg følt meg veldig ufri.

Den verste perioden var da jeg var helt kneblet av min egen angst.

Jeg lot den begrense meg så mye, at jeg innimellom knapt beveget meg utenfor døra.

 

I de fleste tilfeller er det mine egne begrensninger som faktisk fratar meg friheten til å kjenne på hva jeg egentlig vil. Jeg har som oftest et valg vedrørende på hvilken måte jeg imøtekommer andres krav og forventninger til meg. (Eller de forventningene jeg tror andre har til meg.)

 

Noe er det vanskelig å komme utenom:

Ønsker jeg å ha en jobb (hvilket de fleste voksne, friske mennesker mellom 20 og 65 år er avhengige av å ha) må jeg møte opp til de arbeidstidene som er satt opp.

Mister jeg jobben, mister jeg også mye av min økonomiske frihet.

Da er jeg jo slett ikke fri!

Jeg tror friheten min smaker aller best når den innebærer at jeg også tar hensyn til omgivelsenes ønsker og behov.

Det gjelder bare å finne en form for balanse i det hele, altså få til et godt samspill som blir spiselig for alle involverte.

 

Nylig begynte jeg å abonnere på et nytt kvinnemagasin som heter “Altså”.

(Det er kun å få kjøpt via abonnement – det er ikke tilgjengelig i butikker eller i bladkiosker.)

I videoen snakker jeg litt om noe jeg leste i en spalte der Lisa Tønne svarer på spørsmål. En ung kvinne påberopte seg full seksuell frihet. (“Ingen skal få eie min seksualitet.”)

 

 

7 kommentarer
    1. Mange måter å være fri på, eller ufri…. Man må ta noe hensyn til andre, samtidig som man må passe på seg selv og at man har det bra.

      1. Ja, om vi ikke tar vare på oss sjøl på ulike vis, har vi heller ikke noe å gi til andre. Noen ganger ivaretar vi kanskje oss sjøl best ved å stille opp litt ekstra for et annet menneske? Hva som er å ta vare på seg sjøl, varierer jo veldig.

    2. Takk for boktips. Ingen god måte å bli fri på, å flykte inn i demensen, men pårørende har det nok aller verst…
      Det er så riktig akkurat de setningene “Ingegjerd hadde blitt fri fra sine egne krav og begrensninger…

      Ellers et godt innlegg om andre måter å være fri på også…

      1. Takk! Ja, du har jo en god del erfaring på dette feltet- både via jobben og på privaten. Umulig å vite hva demens kommer av, men jeg tenker at det KAN handle om en (ubevisst) gradvis – eller nokså brå “utmeldelse” på ett eller annet vis. Det blir jo en teori som aldri vil kunne bevises rent vitenskapelig. Vi er liksom vant til at noen skal klare å forske seg fram til et konkret svar, en direkte årsak, men jeg tror årsakene er veldig sammensatte.

    3. Ballansen er viktig, tror jeg, alle veier. Og vi er en del av alt og ikke en løsreven tingest. Hvordan samvittighet, medfølelse og å ta vare på den en sjøl er, er nok det som velger ut en retning for oss. Om vi fikk velge det vi alltid ønsket, tror jeg vi kunne bli både lei og kjei. Hva er frihet? Stort spørsmål dette :).

    4. Herlig reflektering Kari og takk for boktips 🙂 Tror vi må ha en balanse uansett hvordan vi velger å leve og så lenge alle har det bra og det kjennes riktig er det nok det <3 Ha en super dag, jeg holder på å bake brød og skal i gang med maling 🙂 <3 klemme

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg