Interiør: Dekorativt med vindufolie!

 

Jeg bor i første etasje i en bygård her i Oslo. Det er en “høy” første etasje. Det vil si at det er noen trinn opp fra gateplan.

Likevel er det ganske godt innsyn her fra gata.

Jeg ville gjøre noe med dette. Samtidig ønsket jeg å beholde lyset, og det meste av utsikten fra stuevinduet som peker ut mot den trafikkerte veien.

Dette ble løsningen i stua. Denne folien bestilte jeg på nettet. Den heter “Luster”.

 

Soverommet mitt har vindu mot bakgården. Jeg har en veldig tynn gardin, og følte at det ble litt mye innsyn når folk sto i passe avstand utenfor.

Jeg gikk derfor til Clas Ohlson og kjøpte tre ruller med vindufolie i to ulike varianter.

Slik ble det seende ut etter at jeg hadde festet folie på hoveddelen av vinduet.

 

På sidene brukte jeg mønstret folie. Jeg syntes det ble en fin effekt ut av å bruke en folie uten mønster i midten.

 

Dette er vindufolien jeg har brukt på sidene. Den heter “mosaikk”.

 

Folien er enkel å montere. Jeg tok mål av vinduet, og skar folien til med en kniv jeg har kjøpt hos Søstrene Grene. En blomsterkniv (man får kjøpt hos Mester Grønn) gjør også nytta. Man kan også bruke  en tapetkniv (eller hva det heter).

Rengjør vindusflaten. (Fett hindrer folien i å feste seg).  Spray på såpevann, og legg folien inntil. Bruk en nal til å glatte ut. Jobb deg fra midten og utover. Gni over det hele med en lett fuktet klut til slutt!

Folien på Clas Ohlson kostet 119 kr. pr rull. Jeg måtte kjøpe tre ruller.

En fin gardin koster gjerne mer. Min gardin er kjøpt på IKEA. Den kostet 99 kr på salg for to lengder. Nå hadde jeg strengt tatt ikke behøvd den, men jeg synes det er ok å ha den som en “ramme” rundt vinduet!

 

 

24 kommentarer

Siste innlegg