Inn og ut av komfortsonen

 

Det er viktig å våge seg ut av komfortsonen en gang i blant.

Hver gang jeg lærer noe nytt, er det en form for bevegelse i livet mitt.

 

Da jeg skulle begynne å blogge, måtte jeg lære meg en del tekniske ting.

Jeg visste verken hvordan jeg skulle linke,

eller hvordan jeg skulle laste opp bilder på PCen.

Langt mindre lage (og laste opp) videoer.

 

Jeg hadde mer enn nok med å skrive.

De aller første innleggene mine var derfor uten bilder.

Da vi måtte skifte plattform for et par år siden,

ble det en ny runde med tilvenning,

men det gikk seg til ganske raskt.

 

Nå kan jeg overføre en del av kunnskapen til andre arenaer,

slik at jeg slipper å lære alt det tekniske

helt fra bunnen av hver gang.

 

For tida beveger jeg meg med små skritt på en nokså ukjent arena.

Det handler ikke om store og spennende ting;

det er vel egentlig bare spennende for meg!

 

I denne prosessen må jeg stadig våge meg et stykke utenfor komfortsonen.

Akkurat så mye, at det går framover,

men ikke mye at jeg synes det blir ekstremt skummelt,

eller veldig slitsomt; nærmest uoverkommelig.

 

I så fall har nemlig minst en av to ting lett for å skje:

Jeg kryper godt innenfor komfortsona mi…

…og blir der ei god stund før jeg våger meg ut igjen…

Eller enda verre:

Jeg skygger banen og skrinlegger det hele, sjøl om jeg egentlig ikke vil!

 

Enkelte ganger har jeg brent broer og kastet meg ut i det…

For eksempel da jeg sa opp jobben, og flyttet til Oslo,

uten å ha noen ny jobb å gå til.

 

 

Noen ganger har jeg surret det skikkelig til for meg sjøl…

…men det har ofte vært mye lærdom i det!

(Dattera mi har laget bildet av dama som har viklet seg inn i den røde tråden.)

 

I videoen under forteller jeg om hva som gjorde at jeg både klarte

å få til en kostholdsendring,

og begynne å trene…

 

Og ikke minst… at jeg klarte å fortsette!

Jeg hadde verken lyst til å “slanke meg” eller trene.

All erfaring tilsa nemlig…

…at det innebar mange forsakelser, mye strev…

…og nederlag…(når jeg etter noen uker falt tilbake i gamle spor.)

Så…da var det tryggest (og mest behagelig) å la det være…

 

 

I høst lærte Frodithen meg å tekste videoene.

Nå må jeg snart skjerpe meg, og tekste litt igjen.

Lar jeg det gå for lang tid uten at jeg øver,

blir det nemlig nesten som å begynne på nytt…

 

11 kommentarer
      1. Takk! Jeg har absolutt forbedringspotensiale på mange områder, men om jeg ikke følte at jeg hadde det, så ville livet ha blitt nokså kjedelig. Det er ikke moro å føle seg “utlært”. Jeg synes det er en drivkraft i å lære noe nytt, sjøl om jeg kan kvie meg for å begynne. Noen ganger utsetter jeg ting jeg kunne ha gjort unna på kort tid hvis jeg bare hadde tatt meg sjøl i nakken… 😉

    1. Du er så flink du Kari 🙂 Viktig å ha i bakhodet det med komfortsonen ellers forblir man i den trygge sonen hele tiden og det kan fort bli litt kjedelig 🙂 Ha en snuppers dag <3

      1. Takk! Jeg håper jeg ikke fremstår som “sjølgod”, for det er nemlig stadig noe jeg trenger å ta tak i. Jeg kan være en somlepave, men jammen er det godt når jeg får unna ting jeg har utsatt! 🙂

        1. Hei på deg 🙂 Sjølgod, nå måtte jeg google for det ordet har jeg ikke i mitt vokabular eller hva det heter 🙂 Nix det er du ikke! Jeg er også somlepave og ekspert på å ta skippertak, tror jeg er dronningen av skippertak, mest fordi jeg er skikkelig treig å få gjort kjedelige ting, liker beste det som er GØY 🙂 Enig, ikkenoe er som følelsen når man har fått ting unna. Ha en riktig så god natt <3

          1. Jeg er også skippertaksmenneske, men stuegolvstrening har jeg klart å få inn i et slags system. 🙂 Trening nytter det ikke å gjøre i skippertak; i så fall må de skippertaka gjøres ofte! 😉

            1. Ja, jeg trener ca 30 minutter styrke/mobilitet 4-5 ganger i uka. I tilegg går jeg til jobb. Jobben min innebærer også at jeg må være aktiv og noenlunde sterk. 🙂

    2. God morgen 🙂
      Kjenner meg igjen i mye her – og husker at jeg trodde frodith var en ansatt i blogg.no fordi jeg fikk så mange gode råd fra henne – og hun tok meg imot her inne på en så herlig måte. Hun lærte meg en del om blogging og linking osv.

      Komfårsonen er best å være i for der er alt trygt. Så er det det å gjøre ting uten for den sonen som kan gi nedturer og oppturer og mestringsfølelse 😀
      Synes du er flink, Kari!

      klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg