“Hvordan kan jeg vite at han er Den Rette?”

 

Da jeg nylig søkte opp YouTube-videoer med Joe Dispenza og Wim Hof…

(som jeg hører på hver dag for tida)

…kom jeg over en video med en annen person som vekket min interesse:

 

Nemlig:

Ester Perel.

 

Hun hadde fått følgende spørsmål fra en kvinne…

(…som prøvde å finne “Den rette” i dating-jungelen):

 

“Hvordan kan jeg være sikker på at jeg gjør det rette valget…

…når jeg begynner å date en mann jeg har møtt online?”

 

I likhet med mange andre har også jeg en viss erfaring med nettdating.

Jeg delte litt av dette på bloggen min:

“Senk skuldren’ og slæpp kontrollen, Kari!”

 

For mange år siden resulterte nettdating-sprellene mine i et “avstandsforhold” som varte i noen år.

Min andre runde med nettdating foregikk fra senhøsten 2016 til etterjulsvinteren 2018. 

Etter et drøyt år ga jeg opp hele prosjektet.

 

Det var en nyttig erfaring.

 

I ettertid forstår jo inderlig vel hvorfor sprellene mine ikke resulterte i noe forhold.

Stikkordene er:

Urealistiske forventninger, nærmest grenseløs naivitet…

…og for dårlig kunnskap/innsikt vedrørende følelsesmessige mekanismer.

 

Dessuten: Alt for liten forståelse for at det jeg fikk tilbake…

…var i samsvar med det jeg (for det meste ubevisst) sendte ut.

 

Men…jeg føler ikke at jeg behandlet noen ufint

…jeg oppførte meg ganske så ryddig og redelig…

…om det går an å beskrive det på det viset.

 

 

“Han “må” få meg til å føle meg…”

 

Med andre ord: “Mr. Superman”…

…og vel så det…

…intet mindre!

 

Dersom du er i “datingmodus”, (eller føler deg som et frustrert fruentimmer) anbefaler jeg deg virkelig å lytte til det Ester Perell har å si.

Hun er en klok dame, som setter ord på fallgruvene når det gjelder “Å finne Den Rette”. 

 

Den Perfekte finnes ikke…

H*n er en illusjon…

Og tenk…

…så kjedelig om vi skulle involvere oss i et menneske som “dekket alle våre behov”?

Dessuten:

Dersom det (tilsynelatende) ikke finnes utfordringer…

…så er det vel knapt muligheter for vekst og utvikling?

(Da blir det kjedelig, gitt!)

 

I videoen under får du høre hva Ester svarer på spørsmålet om Den Rette.

(Videoen varer bare mellom to og tre minutter!)

 

 

Jeg anbefaler også videoen nedenfor.

Dette burde jeg ha hørt på i den tida jeg var som mest ivrig på dating-nettsider.

 

I dag er nok nettdating så absolutt et tilbakelagt stadium for min del…

Både alder og erfaringer tilsier det.

 

Esters ord er virkelig noe å reflektere over likevel!

(Videoen varer i drøyt fire minutter. Hun kan kunsten å få fram budskapet i løpet av kort tid.)

 

 

 

 

 

Jeg liker å høre på musikeren Aasmund Nordstoga.

Han er ikke så kjent som bror Odd, men minst like flink til å synge – i alle fall etter min mening.

Denne sangen er litt i “Min gate”.

 

Det er vel ikke sunt å bli alt for “Bergteken”…

…og nærmest miste bakkekontakten…

…men en kan vel ikke bare være snusfornuftig og rasjonell heller?

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Som du vet har det ikke blitt så mye dating på meg..eller jo, dater hver lørdag med mannen da..hehe.. Man kan ikke leite etter et menneske uten “feil”..finner man det viser det seg nok fort at det var for godt til å være sant.. Men gjensidig respekt må det være.. <3<3

    2. Leter jeg etter “feil” finner jeg dem! Tror det er viktig å “date” den man har vært kjæreste med i mange år også. Altså gjøre noe litt ekstra koselig, så det ikke bare blir den hverdagslige tralten hele tida! Det er fort gjort å “glemme” det: Dere er jo veldig flinke til å gjøre sånne ting sammen. Kafebesøk og iskalde sjøbad, det er romantisk nok det! <3

    3. Den perfekte finnes nok ikke, nei……! Selv den perfekteste er jo ikke det etter ei stund! Om jeg skal ha en mann en gang, så ønsker jeg meg en varm og god friluftsmann som ikke trenger meg 24/7…… fins ikke det, så får jeg la det være……! Vet iallfall hva jeg ikke vil ha! 😘

      1. Jeg synes ikke det hørtes ut som noen urimelige “krav” akkurat! Det er viktig å være sjølstendig – ikke “klamrete”. Hvis noen vil være sammen “24/7” da er det snakk om en form for avhengighet som ikke er særlig sunn. En slutter jo ikke å være et eget individ sjøl om en er i et parforhold. Det varierer jo fra par til par hva som føles ok, men jeg tror de aller fleste trenger å ha noe som er “sitt eget” på ett eller annet vis. <3

    4. Har aldri prøvd nettdating, er glad jeg har min i stua 😀 Og her har det aldri vært perfekt, så kjedelig har det IKKE blitt 😀 Men fint. Og godt når man blir bedre kjent 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg