“Hvitløk-stinka”?

 

En gang i løpet av min skoletid…

….hadde jeg en lærer som fikk kallenavnet : “Hvitløk-stinken”.

Jeg husker ikke hvem, så det var kanskje bare en vi hadde som vikar.

 

På 70- og 80-tallet var det ikke så vanlig med utstrakt bruk av hvitløk i matlaginga.

I hvert fall ikke langt ute på bygda der jeg bodde.

 

Det var nokså begrenset utvalg når det kom til krydder også.

Vi hadde nok aldri hørt om Tandoori, eller Garam Masala.

 

Oregano var jo nyfikent på 70-tallet da pizzaen gjorde sitt inntog.

Ei venninne av meg kalte det for “blyantkvæss”!

 

Jeg husker at jeg syntes det luktet kvalmt når jeg en sjelden gang møtte på noen som hadde spist hvitløk.

 

I dag kjenner jeg det ikke…

Jeg husker ikke sist jeg merket at det luktet hvitløk av noen.

Det kan jo være fordi luktesansen min har blitt svekket med åra.

(Det er jeg sikker på at den har blitt!)

 

I tillegg handler det nok om at jeg spiser ganske mye hvitløk sjøl.

Jeg bruker gjerne både tre og fire fedd når jeg lager en rett det skal være hvitløk i.

 

Kanskje er det noen som kaller meg for “Hvitløk-stinka” nå??

 

Jeg har begynt å kjøpe hvitløk med ekstra store fedd.

De er så mye enklere å håndtere.

 

Det er jo ikke akkurat så mange jeg har nærkontakt med for tida.

Derfor er vel faren for at noen har satt det kallenavnet på meg…

…relativt liten… 😉

 

Da jeg var på Rema i dag, kjøpte jeg ei hvitløk-presse.

Det har jeg aldri prøvd å bruke før…

 

…så da har jeg noe noe nytt og spennende i vente!

 

 

 

4 kommentarer
    1. hehehe hvitløksstinka….
      Ja jeg må innrømme at jeg kjenner fort hvitløkslukt…. jeg er var på lukter generelt så….. Men hvitløk er godt! 😀
      Og i morgen skal jeg lage bacalao og der er det selvfølgelig presset hvitløksfedder i 😀

      klem

    2. Hmmm – sjøl er jeg ikke spes glad i hvitløk! Men – jeg spiser det iallfall om det blir servert da….. lukter jo ikke så godt, men sånn er det bare 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg