Hvilke signaler sender jeg ut?

 

I dag leste jeg et hjertesukk fra en kvinne, omtrent på min alder.

Hun ønsket seg kjæreste

og hadde tydeligvis opprettet en profil på ei nettside. 

Stadig opplevde hun å få henvendelser fra menn

som kom med hentydninger om sengekos,

og det allerede veldig tidlig i meldingsutvekslingen.

 

Hun likte det dårlig.

I første omgang ønsket hun nemlig å bli kjent med en mann på vennskapelig vis.

Dessuten syntes hun det var litt guffent med all denne sexfokuseringa.

 

Hun fikk støtte fra mange medsøstre som hadde erfart mye av det samme.

 

En kvinne kom med en kommentar som skilte seg ut i mengden.

Hun skrev følgende:

“Kjenner meg ikke igjen i denne opplevelsen i det hele tatt.

Jeg har benyttet flere kanaler på nett for å finne meg kjæreste.

Jeg har fått mange forespørsler, både interessante og uinteressante,

men jeg tror aldri jeg har opplevd at menn går rett på sexprat.

 

Selv har jeg en profil med glade bilder,

hvor jeg er anstendig påkledd og uten filter og kaninører.

I tillegg en seriøs tekst som sier kort hvem jeg er og hva jeg vil ha.

Med det tror jeg de aller mest useriøse mannfolka skygger banen.

Om noen på nett likevel skulle opptre upassende overfor meg,

tror jeg ikke jeg ville brydd meg.

 

Det jeg imidlertid synes menn kan bli flinkere til, er å si noe mer enn “Hei”

når de ønsker kontakt, samt si litt om hvem de er.

Hva med å stille et spørsmål i stedet – og da tenker jeg ikke på “sjer a?”

Jeg synes begge parter må ta ansvar for å holde dialogen i gang

om interessen er der,

slik at det ikke bare er opp til den ene parten å stille spørsmål.”

 

Denne dama fikk et “like” av meg…

 

Hun setter ord på mye av det samme som jeg har tenkt på. 

Særlig den biten med at begge parter må stille spørsmål

for å finne ut av om man har noe til felles.

Rett og slett vise interesse for den andre,

i stedet for bare å svare på spørsmål og legge ut om seg og sitt.

 

“Hvem er egentlig denne personen jeg har kommet i kontakt med?”

 

Man kan godt like å holde på med noen av de samme aktivitetene

uten at det betyr at man har så mye til felles.

Jeg er minst like opptatt av å finne en form for gjenklang

når det gjelder grunnverdier og humor. 

 

Vi må tenke på hva vi sender ut.

Samtidig må vi vite hva vi ser etter.

 

Hvis jeg legger ut profilbilde med filter og kaninører på en datingside….

…hva signaliserer jeg da…??

 

Enn her…?

Leken, sporty, og litt “flørten” av seg eller…?

 

Bare sporty… og litt klesbevisst?

 

For et par måneder siden laget jeg meg en profil på ei nettside.

(Ikke utpreget “dating”; det er jeg ferdig med.)

 

Jeg har skrevet at jeg ønsker kontakt med både kvinner og menn.

Egentlig ønsker jeg mest å få kontakt med menn,

fordi jeg savner å ha mannlige kompiser.

Gode, nære venninner har jeg nemlig!

På profilen har jeg skrevet at jeg trives godt som single;

og at jeg ønsker å bli kjent med folk jeg kanskje kan dra på turer med

og gjøre ulike aktiviteter sammen med.

 

Så har jeg skrevet litt om meg sjøl

og noe om hva jeg ser på som positive egenskaper.

 

Jeg har bevisst valgt et bilde der jeg ikke tar meg spesielt godt ut,

eller ser yngre ut enn jeg faktisk er.

Jeg har også bare lagt ut det ene bildet.

Det vil si: Ingen bilder av meg sjøl i ulike positurer,

og under forskjellige aktiviteter.

 

Det enkle er ofte det beste.

Jeg vet hvilke typer menn jeg ønsker å komme i dialog med.

Det er definitivt ikke “Storsjarmørene”!

 

Omtrent et slikt bilde har jeg brukt.

Nokså usminket og iført turklær.

 

Responsen har langt fra vært overdøvende,

men jeg har kommet i kontakt med noen trivelige karer

som jeg “melder” med.

 

Samtlige respekter at jeg bare ønsker vennskap,

og (pr i dag) vil de gjerne holde litt kontakt med meg likevel.

Om de finner seg kjæreste,

skjønner jeg godt at de må prioritere “dama” framfor å bruke tid på

å kommunisere med meg.

Eller: Kanskje jeg kan påta meg å være sånn “Klara Klukk” for dem?

Jeg har jo lest meg opp på det meste når det gjelder:

“Hvordan lykkes med parforholdet?” 😉

 

Kanskje treffer jeg noen av dem etter hvert,

men ingen bor i nærheten, så det blir nok ikke med det første.

 

Nå vil jeg unne meg å senke skuldrene,

slappe av og bare være “Kompis-Kari”.

 

Det er det jeg er mest bekvem med.

Da kan jeg nemlig bli kjent med menn uten å ha

denne gjensidige, “opphausede” forventningen

om at det skal bli et kjæresteforhold ut av det.

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Her må jeg si meg ganske så enig. En kan iallefall i betydelig grad legge føringer for hvilken respons en får på slike profiler ved måten en presenterer seg på.. Av de bildene du benytter her, så fremstår jo unektelig ‘frilufts-Kari’ som langt mindre ‘dick-pick’ -material enn ‘bunny-Kari’. – Hvorvidt dette med at bilder legger slike føringer er for en ‘samfunnsykdom’ å regne, får en eventuelt ta en debatt på en annen gang, for det er nå en gang slik det er..
      – For min del, så ville jeg løyet dersom jeg skulle begynt å skryte på meg sånt som at det ikke har noen nevneverdig betydning hvorvidt jeg fremstår attraktiv på bildene eller ei, for i mitt tilfelle så gjør det unektelig det. Når sant skal sies, er- og blir jeg en flirt som straight out elsker oppmerksomhet og komplimenter.. Men dette til tross, så har også de av oss hvis personlighet nok minner en del om kanin-Kari *hehe* muligheten til å luke vekk det meste av slibrigheter bare ved å stille påkledd på bildene. En kan legge ut om hvordan det ikke skulle ha vært slik, men sannheten er at legger du ut bilder i stringbikini og soveromsblikk, -ja da appellerer en til ‘dick-pick -brigaden’, for å si det sånn!
      Her skal det også sies at jeg heller ikke bryr meg døyten om disse uønskede henvendelsene, så fremt de ikke blir så mange at de med appell drukner i all slibrigheten. Jeg mener.. Det er jo bare å slette! For jeg fikser da utmerket godt å få noen tissemenn i synsfeltet sammen med ett eller annet creepy tilbud uten å pådra meg noen posttraumatiske symptomer av den grunn 😉 😛

      1. Haha! Nei, jeg blir vel heller ikke traumatisert av typen bilder du nevner, men særlig trivelig synes jeg ikke det er. Har stort sett vært forskånet for det. Jeg vil gjerne også ta meg bra ut på bilder, eller så bra som mulig. Men…jeg vil være mest mulig ærlig, så derfor velger jeg ikke de ” heldigste” bildene på en slik profil. Som nevnt er det først og fremst kompiser jeg søker, så da spiller det egentlig ikke så stor rolle heller.😊

    2. Det enkle er ofte det beste!
      Og der henger jeg meg på deg, Kari, og LIKER det den dama svarte 🙂

      Lag deg en fin torsdag 🙂 klem

    3. Jeg er enig med deg og med damen du har referert i innlegget.
      Enkle bilder uten masse fjasete filter, beskriver best hvordan man ser ut. Er man ute etter et seriøst forhold så må man være ærlig. Nå vet jeg ikke hvordan profilen til den frustrerte damen var… Har prøvd meg litt på sånne sider for noen år siden, men om jeg ga ut feil signaler eller ikke er ikke godt å si. Jeg fikk nå i allefall mye skit, og ble til slutt lei alt sammen.

      1. Kvinner har kanskje lett for å ta på seg skylda når vi mottar “skit”. Noen vil vel alltid prøve seg, men det blir færre slike henvendelser hvis en er veldig bevisst på både bilder og på hva en skriver på profilen.😊

    4. Så bra at du har fått deg noen kompiser! Akkurat det kunne jeg nemlig tenkt meg også! Når det gjelder hvilke signaler en sender ut – så er jeg helt enig med deg, en trenger jo ikke å te seg som ei fjolle da….! Klem <3

      1. Jeg har bare fått noen “skrivekompiser”. Men…kanskje treffer jeg noen av dem etter hvert – hvis det skulle passe seg slik.😊 Nei, vi trenger ikke te oss som fjoller, men humor er viktig! 😊

    5. Viktig å ha noen “ærlige”bilder tror jeg ja.. og dine er fine og naturlige 🙂 Tror man kan få respons og kommentarer litt utifra stilen på bildene.. så ingen vits å legge ut “sexy”bilder om man ikke vil ha frekke tilbakemeldinger.. Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg