Hva skal til for at “Gründerdrømmen” skal bli noe MER enn bare en diffus drøm?

 

“Jeg har en plan!”, sa Egon Olsen i Olsenbanden – filmene.

 

Egon hadde mange planer han!

 

For:

Egon, Benny og Kjell ville bli rike…

…og leve Det Gode Liv uten å måtte jobbe nevneverdig for saken.

 

Fort&Gæli skulle det gjøres!!

 

Å drive dank under Sydens varme sol det meste av året, det kan jo virke ganske forlokkende, ikke sant?

 

Fellesnevneren for alle de geniale planene var imidlertid at de endte i katastrofe…

Nærmere bestemt i…

…kasjotten!

 

Egon ville altså ha en rask løsning…

Dessuten benyttet han nokså tvilsomme metoder for å nå målet.

 

 

I motsetning til Egon Olsen, har de aller fleste som drømmer om å starte opp en egen virksomhet ærlige hensikter.

Veldig mange av oss har imidlertid opplevd å gå i en del grøfter.

 

Blant annet “trylleformel”- grøfta!

“Rask løsning og garantert suksess!”.

Så er det dessverre slik at “Kvikkfix”- varianten sjelden fungerer så godt.

I hvert fall ikke i en slik sammenheng!

 

Sjøl har jeg prøvd flere ting.

Vel og merke nokså halvhjertet.

 

Jeg har riktignok startet opp med glød, iver og entusiasme…

…men så har det buttet i mot.

Ting har gått tregt.

Jeg har opplevd å få flere “nei” enn “ja” når jeg har bydd fram tjenester og produkter.

 

Så har tvilen og mismotet tatt overhånd:

“Dætta er nok itte no’ for meg likevæl!”

 

Når et slikt mønster har gjentatt seg X antall ganger, er det fort gjort å bli både frustrert og oppgitt.

Ikke minst over seg sjøl!

“Er jeg rett og slett bare lat, ustrukturert og udugelig?

 

Joda, jeg må nok innse at jeg kan være alt dette, og mer til…

 

…men hva gjør jeg da?

 

Hva er det som er “cluet”, liksom!?

 

Andre Ediassen og Roger Kvaløy, som driver firmaet “Basic”, har spesialisert seg i å bistå folk som ønsker å starte sin egen virksomhet.

De har kjent problemene på kroppen sjøl.

Så har de forsket en del rundt det, og funnet ut ganske mye om hva det er som er vesentlig om man skal lykkes.

 

Hva er det som skiller dem som gradvis klarer å bygge opp sin egen virksomhet…

…fra sånne som…

…meg??

 

I vår så jeg noen videoer av og med André og Roger.

Min nysgjerrighet ble vekket!

Så gjorde jeg en avtale med André, og vi hadde en lang telefonprat.

 

Jeg ville vite mer om dette konseptet, og spurte om jeg kunne få lage et videointervju til bloggen min?

André var sporty nok til å si ja!

 

Denne uka møttes vi på kontoret hans her i Oslo.

 

Intervjuet foregikk uten store forberedelser.

Vi snakket sammen i noen minutter før vi trykket på “record”, og lot det stå til.

På den måten blir det gjerne noen små “skjønnhetsfeil” underveis. 

Upolert og helt uten redigering!

 

Sånn er jo livet!

 

 

André: “Se litt på HVOR målene kommer fra? Det er et tydelig signal dette at du ikke klarer å sette i gang for å nå målet. Det kan hende at du egentlig ikke VIL komme dit…?”

 

Ja, kanskje er det slik? Det vil si at jeg (ubevisst) saboterer meg sjøl…

…fordi en del av meg egentlig ikke vil

…eller tør?

Dessuten:

Hva er intensjonen bak? Hva er det som er den største drivkraften min? 

 

André: “Nå skal du gjøre noe der du ikke er motivert av fruktene av arbeidet ditt.

Du skal heller gjøre det fordi du er motivert av prosessen.”

 

Jeg fikk så absolutt noe å tenke over i dag…

 

 

 

14 kommentarer
    1. Fryktelig interessant. Pulsen i livet og hva som driver oss. Er nok flere som fikk noen tanker av dette. Riktig fint intervju, Kari :).

    2. Svært interessant, mye fordi jeg har selv drevet eget firma i mange år. Økonomisk, gikk det i overskudd fra begynnelse til slutt, og var dermed en success på papiret, men siden en ikke kan si annet enn at jeg i bunn og grunn var drevet av panikk for at det skulle gå galt hele veien, ble jeg til slutt så sliten at jeg endte med å selge unna til spottpris..

      1. Takk for deling! Ja, når frykten driver oss, så hjelper det ikke at det går bra både økonomisk og på papiret. Å leve i konstant frykt og engstelse, det sliter noe veldig!

    3. Så bra samtale! Han er litt klok han, André! Og du stiller så gode spørsmål! Jeg tror du er på veg til en god idé! Jeg elsker tilnærmingsmåten din på bloggen. Det er åpenbart at du ikke skal gi deg med bare bloggen. Stao no pau! (Det blir falsk, fordi jeg egentlig er solung…) 😂

    4. Du er jammen meg så tøff kari, som tør å spør og stille for intervju 😀 Og det var en flott video med deg og Andrè 🙂 Artig og nyttig rett og slett.

      Og jeg håper du får til det du har i tankene 🙂 klem

    5. Kjempefint intervju 🙂 Kan ikke si det var noe skjønnhetsfeil her! 🙂 Det virket som dere har god kjemi, og at du får han på glid. Kjempebra tema også 🙂 Du kan være stolt av dette intervjuet <3

    6. Det er en fryd å lese det du driver med og skriver her på bloggen din. En ting er het sikkert du er hverken : sitat: “Er jeg rett og slett bare lat, ustrukturert og udugelig? Du er så mye du Kari og jeg er imponert over alt du tar deg til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg