Hva prater de om?

 

 

Det er ikke så godt å vite…

Men…jeg fikk en liten pekepinn da jeg studerte denne:

 

 

Denne kvinnen het Olea Crøger.

Da jeg slo opp på Wikipedia, fant jeg ut litt mer om henne.

 

Olea levde fra 1801-1855.

Hun var prestedatter fra Heddal i Telemark, og var den første store folkevise – og folkeminnesamleren i Norge.

 

Kanskje denne kvinnen sang ei folkevise eller nynnet et stev…

…som Olea lærte seg og videreførte?

 

Olea fikk ikke så mye heder og ære for arbeidet sitt mens hun levde.

 

På mange måter var hun en pioner.

For en kvinne som levde i et bygdesamfunn på den tida, var ikke det så enkelt.

Kvinnenes plass var vel helst ved kjøkkenbenken.

 

Skulpturene står ved Heddal Prestegård.

Rett ved siden av står Heddal stavkirke.

 

Jeg knipset bildene da vi var på vei hjem fra Nyttårsfeiringa i Telemark.

Vi tok en stopp for å se på kirka og strekke litt på bena.

 

Så ble jeg nysgjerrig på disse damene…

…og jammen lærte jeg noe nytt!

 

Jeg hadde nemlig aldri hørt om Olea Crøger før!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg