Hva er god humor? (Tanker etter å ha overvært stand-up-show live for første gang.)

 

I går var jeg publikummer på standup-show i regi av “Reis deg komiker” for aller første gang…

Nærmere bestemt på Verthuset Josefine…

…der jeg skal opptre om få uker…

Publikum sitter og venter…

 

Folk er sårbare når de står der fremme…

De stiller seg lagelig til for hugg…

 

Tilsynelatende “bråtøff og ovapå”…

 

…men om du ser nøye etter…

…oppdager du kanskje at hånda som holder mikrofonen…

…skjelver…

 

Du hører at det svelges, kremtes…

(Mikrofonen er nådeløst avslørende!)

Den ferske stand-uperen må sjekke huskelappen…

Det nøles…

“Eeeeeh…” 

 

Noen litt for brå overganger…

…kombinert med noen litt malplasserte kraftuttrykk…

…tilsynelatende for å fylle ut Taushetens Tomrom…

 

Kanskje går aktøren av scena med en følelse av å ha dummet seg ut?

 

Trøsten er vel da at de aller fleste i salen har glemt dette dagen etterpå…

Du blir ikke førstesideoppslag i VG om du gjør en dårlig figur på Josefine.

 

Dagen derpå er du bare: “Hun som dreit seg så j…. ut i går…”

Du trenger ikke dra hetta på den nyinnkjøpte postordre – kåpa over hodet…

…når du går i Oslo sentrum…

…av frykt for å bli gjenkjent som den Middelaldrende, Middelmådige Bygdekjerringa…

…som trodde hun hadde NOE som helst på ei standup-scene å gjøre…

 

Ingen grunn til å dra nederlaget med seg videre vel?

 

 

For et par netter siden drømte jeg at jeg ikke klarte å holde på tarmgassen…

Jeg gikk rett og slett ute blant folk og FEIS  (som de sier her i Oslo) i ett kjør…

…helt ukontrollert…

 

I årenes løp har jeg gått på mange rare kurs, men kurs i drømmetydning har jeg foreløpig til gode…

Det er likevel nærliggende å tro at det er standup-nervene som oppsøker meg når jeg befinner meg i Drømmeland…

 

I videoen nedenfor reflekterer jeg litt rundt dette med humor…

 

Kanskje ikke så veldig mye som minner om “Stand-up” her…

Litt for tregt…

…igjen…

…men alt til sin tid!

 

 

6 kommentarer
    1. Skal man drite seg ut så skal det gjøres i “stort selskap”, ingen vits å gjøre det helt alene. Alt har en verdi, det gjelder jo å bli lagt merke til 😀 Og husk!, primært så gjør du dette for deg, for din del:D alt anna er bare bonus 🙂 Btw, grattis så masse med plass på toppblista 😀 nå er du i siget 😀

    2. Det som er humor for en, er ikke humor for en annen. Så ikke få hetta om det sitter en eller annen grav alvorlig person og ser på. 🙂
      Husker jeg syntes f.eks. Black Adder, eller Sorte Orm, var helt bånn i bøtta kjedelig. Mr. Bean derimot, fikk meg til å flire rett som det var.
      Så er det på youtube noen klipp som viser at selv det enkleste kan bli helt hysterisk. Sjekk John Erik Loland med f.eks. Mikkel Rev. Der er jo mannens brede dialekt en stor del av moroa, synes jeg. For ikke å snakke om den sinnsyke parykken…

      Joda, en god latter forlenger livet, helt sikkert.

    3. Jeg gleder meg til å bli med å se. Sikker på du gjør det bra ???? Du har herlig humor og masse selvironi, og sånt er gøy ???? Klem

    4. Tror nok at jeg er enig med Frodith for jeg er jo eier av en cd med Karidansen som er veldig underholdende. Hold bare på dialekta di for det er id’n.

    5. Er nok lurt å gå å se på andre ja…Så ser du at de er ikke så trygge som det noen ganger kan virke som…Uff…hadde grua meg himmelrik….hihih..Men masse lykke til!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg