“Hun sa aldri et vondt ord om noen!”

 

Det er en frase som noen ganger blir brukt når folk holder tale i begravelser.

Jeg tror ikke helt på det!

“Aldri” i en slik sammenheng, det er nesten umulig tror jeg!

Så spørs det jo også hva vi legger i “Et vondt ord”.

 

Rykter og sladder er uansett vonde ord. De ordene som blir sagt for å sverte et annet menneske.

Kanskje kan det handle om misunnelse?

Andre ganger kan det være for å gjøre seg “interessant”.

Det kan også være et forsøk på å bli populær, eller føle en slags samhørighet i det å “mislike”.

 

Jeg er slett ikke ille når det gjelder å “slarve” eller bidra til å spre rykter!

 

Jeg kan imidlertid ikke skryte på meg at jeg aldri sier noe lite flatterende om et annet menneske.

De gangene det skjer, er det gjerne fordi jeg er sint og synes at noen har oppført seg dårlig!

 

Helst bør jeg jo si det til rette vedkommende med det samme.

Ofte gjør jeg også det, men det skjer at jeg klager til noen andre først!

 

 

“Hvis noen sier i min begravelse: A’ Kari sa aldri et vondt ord om noen…Da er det bære tull!”

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Nå er det vel også en tradisjon at man ikke skal snakke stygt eller negativt om de døde ( betyr det ulykke?), så det er kanskje derfor skrytet tar helt overhånd i begravelsene. Det er liksom ikke måte på hvor fantastiske alle er ….etter døden. Av og til tenker jeg at jeg håper folk sa det til den døde mens vedkommende fremdeles levde.

      1. Ja, visst! jeg like ikke så godt sånne “skrytetaler” uansett. I en begravelse liker jeg godt at man prøver å få fram særtrekk ved personen. Gjerne noe som er litt morsomt. Det er jo trist at folk dør, men det er en del av livet. Så er det fint å minnes morsomme episoder og gode stunder vi har hatt sammen med den som er død.

    2. Det er nok ingen som aldri har sagt noe stygt om noen, men noen sier nok mer enn andre. I begravelser vil vi minnes folk for det gode, og den som burde få høre det mest er den som ligger i kista. Sånt bør sies mens folk lever også.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg