Høy lønn, karrière og status; eller variasjon, fleksibilitet og “å jobbe fra sjela”?

 

“Det trenger vel ikke å være noe motsetningsforhold mellom disse tingene?”, tenker du kanskje?

Ja, visst kan man både tjene gode penger og ha en fleksibel arbeidsdag med varierte oppgaver.

 

Men:

Stort sett må det til en ganske stor arbeidsinnsats, dersom man skal tjene godt og “stige i gradene”. 

 

Nylig diskuterte jeg dette med jobb og trivsel med ei venninne.

Vi innså at det hadde vært dette med å tjene penger som hadde vært hoveddrivkraften vår når vi hadde valgt jobber.

Ikke slik å forstå at noen av oss har hatt stillinger som har medført en veldig høy inntekt.

Det har bare vært slik at vi noen ganger kanskje har takket ja til det første (og ikke alltid beste).

Trivsel, og en følelse av å være “rett kvinne på rett plass”, har kommet i annen rekke.

 

Noen ganger har jeg tenkt:

Denne jobben skal jeg bare ha til jeg finner noe annet!”

Så har det likevel endt med at jeg har blitt i jobben i flere år, fordi det har vært enklest og tryggest.

 

Jeg trenger så absolutt å finne meg en jobb nå.

Samtidig skal jeg ikke ta en jobb kun for lønnas del, hvis jeg innser at dette er noe jeg kommer til å mistrives veldig med. Det må være noe ved jobben som tiltaler meg ved siden av lønns-utsiktene!

 

Sist uke var jeg i et jobbintervju.

Jeg gruet meg ikke, og var heller ikke nervøs under intervjuet. 

Da jeg gikk hjem, tenkte jeg:

“Denne jobben har jeg virkelig lyst på!”

Det er en jobb der jeg kan komme med forslag/innspill, og være med på å utforme hva som skal skje i løpet av arbeidsdagen.

Noen ganger kan det gjøres endringer på kort varsel dersom det er hensiktsmessig.

Stort sett liker jeg å ha det litt uforutsigbart. Ellers blir det kjedelig! 

 

Noe som også betyr mye for meg, er at jeg slipper å forholde meg så mye til…

…byråkratiet!

Det er ikke så mange “Overkikkadorer” som skal trekke i trådene i denne jobben! 

 

Nå vet jeg jo ikke om jeg får jobben.

Jeg får snart vite om jeg blir valgt ut til å bli med i neste intervjurunde.

Blir jeg det, vil det gå enda noe tid før jeg får vite det endelig utfallet.

 

Hva veier tyngst for meg…? Jeg er ikke i tvil!

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg hadde en jobb som var variert, mulig å være kreativ i, utfordrende på en god mote og alltid lærerik og aldri kjedelig. I 20 år på rad nesten.. 🙂

    2. Ønsker deg virkelig lykke til i neste jobbintervju. Håper du får denne jobben. Tvitvi, lykke til eller break a leg. Velg det som passer best, hvis du er overtroisk 😉

    3. Så spennende, og veldig kjekt at dette er en jobb du virkelig kunne tenke deg. Jeg krysser fingrene for at det går den veien du håper.
      Skulle jeg begynt å jobbe nå (det ville jo vært en drøm), ville jeg nok lagt vekt på at det måtte være en jobb som var litt variert og fleksibel, men uten de alt for store stressmomentene. Det er nok erfaringene mine som ville ligget til grunn for hva jeg ville ha ønsket meg. Og det er vel sånn det er. Vi er godt voksne nå, og vet bedre hva vi vil og hva som er viktig for oss. Vi er bevisste, og tenker litt mer over de erfaringene vi har gjort gjennom livet vårt.
      Masse lykke til ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg